Achter de schermen bij Douanemanager Randy de Jong
28 januari 2025

Dag in, dag uit verzorgen onze in-house douanedeclaranten al uw aangiften. Op de douaneafdeling zijn een gedegen kennis van zaken, accuraat werken en goed kunnen bemiddelen, vereist. Maar hoe verloopt een gemiddelde dag van een douanedeclarant nu precies? Douanemanager Randy de Jong neemt u en ons graag mee in zíjn vakgebied.
Even voorstellen
Randy de Jong is geboren in Delft en opgegroeid in Pijnacker-Nootdorp. Samen met zijn vrouw Eileen en hun twee tienerdochters woont hij sinds een aantal jaren, na lange tijd gevestigd te zijn geweest in het centrum van Den Haag, weer in de omgeving waar hij is opgegroeid. Maar de reuring van de stad blijft hem trekken en daarom keert hij nog regelmatig terug naar zijn geliefde Den Haag.
Op de zondagen is hij steevast met zijn voetbalmaten te vinden op de velden in en rondom de hofstad. Maar zijn échte passie is toch wel muziek maken. Samen met 3 vrienden heeft hij het label Rakkatack opgericht. Na het wekelijks ontwikkelen van nieuw materiaal in zijn studio aan huis (nachtwerk is geen uitzondering) zet het viertal op dinsdagavond hun nieuwe muziek, voorzien van de vertrouwde, rauwe techno-sound, op Spotify. Het liefst plakken ze daar in de weekenden ook nog wat optredens aan vast.
Randy: “Er is niets mooiers dan aan mensen je eigen muziek laten horen. Of dat er nou 100 of 2000 zijn.”
Carrière tot nu toe
Na afronding van het Grafisch Lyceum begon Randy zijn loopbaan bij een grafisch familiebedrijf, gespecialiseerd in opzetdruk en overig drukwerk. Via via kwam hij vervolgens als twintiger ‘die handig was met computers’ terecht bij internationaal groente- en fruitbedrijf The Greenery in (toen nog) Bleiswijk. Hij was daar betrokken bij het exporteren van allerlei soorten groente en fruit naar Rusland. Bijzonder gevoelige producten op een nóg gevoeligere markt. Leerzaam, maar zeker niet altijd gemakkelijk.
Het was de start van zijn carrière als douanedeclarant. Het vak en alle regelgeving eromheen boeide hem zo dat hij in de avonduren zowel de opleiding tot Assistent Declarant, als Declarant volgde. Ruim 12,5 jaar geleden kwam er een vacature voor een declarant bij Ritra Cargo op zijn pad. Na jaren te hebben doorgebracht tussen fruit en groente, greep Randy deze kans om zich breder te ontwikkelen in zijn vakgebied. Grappig detail: zowel Ilona als Gijs, zijn directe collega’s op de declaratieafdeling, werkten hiervoor al bij Ritra Cargo; op Export en CSD. Richard sloot zich recent (in de middagen) aan bij de Douaneafdeling.
Nadat zijn voorganger Fred Kortman met pensioen ging, heeft Randy het stokje als Douanemanager van hem overgenomen. Naast zijn dagelijkse werkzaamheden is hij een echte vraagbaak voor collega’s én klanten.
Randy: “In mijn baan is het belangrijk om de verbinding op te zoeken. Een klant denkt vaak oplossingsgericht en op korte termijn, waar de Douane -met mij als tussenschakel- juist kijkt naar de eventuele gevolgen van een te snel genomen beslissing. Vergeet daarbij niet dat de Douane de rechten heeft om tot 7 jaar na dato terug te komen op aangiftes. Het voelt als mijn verantwoordelijkheid om klanten daarvoor te beschermen.”
Een dag op douanezaken
Hoe ziet een dag op de douaneafdeling eruit? Er zijn een aantal taken die vastliggen. Onze declaranten beginnen de dag met het checken van mails om te zien welke zendingen er vertrokken of aangekomen zijn. De aangiftes voor deze zendingen moeten als eerste worden verwerkt om verdere afhandeling en transport niet te vertragen.
Randy: “Natuurlijk blijven we wel een commercieel bedrijf. Het is dan ook aan ons als declaratieafdeling om mee te bewegen, zonder de Douanewet- en regelgeving uit het oog te verliezen. Het is aan mij en mijn directe collega’s om de risico’s goed in te schatten.”
Door de dag heen volgen er diverse telefoontjes met de Douane over onalledaagse aangiftes, fysieke controles of wijzigingen. Ook vindt er geregeld kort overleg plaats met collega’s van Customer Service en Ritra Schiphol.
Randy: “Ik ben de eerste die een fout toegeeft. Juíst de discussie die daarna op gang komt, is van belang om er samen iets van te leren en tot een oplossing te komen.”
Randy merkt dat het werk door de jaren heen wel lastiger is geworden. Niet alleen voor declaranten, ook voor klanten. Als voorbeeld benoemt hij de REX-verklaring. Bij het verkeerd aanleveren hiervan kan een kleine spel- of typefout al zorgen voor het niet verlenen of intrekken van de tariefpreferentie door de Douane. Randy ziet dit tegelijkertijd als een uitdaging om uit te zoeken of het niet eenvoudiger kan. Met de laatste ontwikkelingen op het gebied van AI is hij voornemens om het leven van klanten én douanedeclaranten in de toekomst gemakkelijker te maken.
We kunnen wel zeggen dat deze doener hier écht zijn plek gevonden heeft. Randy: “Ik ben happy door hoe het gaat en hoe ik het kan doen. Ten opzichte van een aantal jaren geleden kan ik situaties nu beter inschatten en daarmee de drukte voor mezelf reguleren. De balans tussen werk en privé is gewoon goed. Ik sluit hier letterlijk om 17.30 uur de deur en dan kan ik het werk met een gerust hart achter me laten.”
Meer weten van team Ritra?
Met dank aan Randy voor zijn openhartigheid! Benieuwd naar andere, persoonlijke verhalen van Team Ritra? Kijk dan eens op onze nieuwspagina, op Wie zijn wij? of op onze Teampagina!
Ander belangrijk nieuws
