+31 (0)10 76 71 000

Achter de schermen bij import expediteur Brian

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Achter de schermen bij import expediteur Brian

De vrachtschepen varen en de vrachtwagens rijden. Maar wie zijn nu eigenlijk de mensen die dit allemaal regelen? In dit interview vertelt Brian Drijver over zijn werk als import expediteur bij Ritra Cargo.

Volledige verantwoordelijkheid

Brian werkt al ruim 10 jaar bij Ritra Cargo op de customer service afdeling zeevracht. Als import expediteur is hij een echte spin in het web. Hij regelt het transport voor zijn klanten van A tot Z. Een breed begrip. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in?

Brian: “Ik vergelijk vaarschema’s en tarieven, maar regel ook de inklaring en het transport naar de eindbestemming. Om een voorbeeld te geven; veel van mijn klanten importeren kleding vanuit het Verre Oosten. Voor hen is de snelheid van het transport cruciaal. Zij kunnen erop rekenen dat ik de snelste optie vind tegen het beste tarief. Door de grote diversiteit aan verantwoordelijkheden kan je ook wel zeggen dat ik de ‘architect’ van het transport ben”.

Als import expediteur regelt Brian dus alles wat bij het transport komt kijken. Daarvoor heeft hij veel contact met rederijen, chauffeurs, agenten en natuurlijk klanten. Goede communicatieve vaardigheden en een proactieve werkhouding zijn dan ook essentieel in zijn functie.Brian Drijver Ritra Cargo

Om het proces niet onnodig complex te maken, heeft iedere klant bij Ritra Cargo slechts één contactpersoon. Brian ziet dit zelf ook als een groot voordeel: “Je bent altijd op de hoogte van wat er speelt, omdat alles via mij gaat. Met sommige klanten werk ik al 10 jaar samen, dus je bouwt ook echt een band op. Je kent hun wensen, maar ook hun hobby’s”, grapt hij. “Daarnaast vinden mijn klanten het natuurlijk ook fijn dat ze met al hun vragen bij mij terecht kunnen. Hier is nooit onduidelijkheid over”.

 

 

Flexibele dienstverlening

Van oorsprong regelen expediteurs het leveren en lossen van containers. Tegenwoordig wordt er echter steeds meer van hen verwacht. Value added services zoals sorteren per order of complete re-work projecten worden vaak aangevraagd. Een expediteur moet steeds meer ‘out of the box’ denken.

Brian: “Laatst heb ik bijvoorbeeld nog geregeld dat complete displays voor een grote supermarktketen in de loods in elkaar werden gezet. Dit moest op zeer korte termijn gebeuren. Er werd direct extra mankracht geregeld, waardoor alles op tijd af was. Onder tijdsdruk presteren en creatieve oplossingen zoeken past helemaal bij mij. Ik haal dan ook veel voldoening uit dit soort projecten. Dat deze mate van flexibiliteit in dienstverlening gewoon mogelijk is bij Ritra Cargo, maakt mijn werk een stuk interessanter. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon geweldig voor de klant.”

 

Technologie: je wilt niet meer zonder!

Supply chain management wordt steeds inzichtelijker. Relevante data zoals aan-boord-datum, aankomstdatum en leverdatum, worden uitgewisseld via op maat gemaakte EDI verbindingen. Een trend die het werk voor iedereen sneller, overzichtelijker en makkelijker maakt: “Mijn klanten waarderen vooral de toegenomen transparantie. Zij worden net zoals ik, real-time op de hoogte gehouden van wanneer welke goederen worden gelost”.

Automatisering betekent voor Brian ook dat hij veel meer vooruit kan werken: “Voordat de container de kade raakt, heb ik al uitgestippeld wat er moet gebeuren. De inklaring is bijvoorbeeld alvast voorbereid en het transport is ingepland. De levering verloopt hierdoor ook weer sneller en dat wordt door iedere klant gewaardeerd.”

 

Net als Brian ook als import expediteur aan de slag? Reageer dan op onze vacature!

 

Ander belangrijk nieuws