+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7
Nieuws Ritra Cargo

Achter de schermen bij import expediteur Patrick

Achter de schermen bij import expediteur Patrick

Al ruim 16 jaar is Patrick Balkhoven een vast gezicht binnen ons team. Wederom zo’n Ritra medewerker die graag nét dat extra stapje zet voor zijn klanten. Dat doet hij overigens met de nodige humor. Hij is recht door zee en altijd oprecht geïnteresseerd in zijn omgeving. Of dat nu klanten, collega’s of mensen zijn die bij de balie papieren komen halen. Hoe ziet Patrick’s werkdag eruit? En wat houdt hem bezig buiten zijn werk als import expediteur?

 

 

Even voorstellen

Er is een grote kans dat u hem al kent óf het nodige van hem weet. Patrick werkt namelijk al bijna 17 jaar bij Ritra Cargo en is, zoals wij hem kennen, een open boek. Eerlijk, geïnteresseerd, sociaal en lekker recht voor zijn raap. Zijn gevoel voor humor heeft soms een heerlijk scherp randje. Maar een behoorlijke portie zelfspot is hem ook niet vreemd.

 

Patrick is een echte Rotterdammer(t). Geboren ‘op’ Zuid en opgegroeid in zowel Rotterdam als Spijkenisse, met zijn ouders en oudere broer. Tegenwoordig bewoond hij samen met kat Duvel een fijn appartement in Ridderkerk. Het is geen geheim dat Patrick voetbalclub Feyenoord een warm hart toedraagt. Hij moedigt zijn club vanaf vak X dan ook zoveel mogelijk aan.

 

Patrick is een echte Bourgondiër, een natuurliefhebber en daarnaast gek op vissen. Vorig jaar heeft hij om die reden zelfs een prachtige reis gemaakt naar het Noord-Spaanse Ebro, waar hij samen met vrienden ontzettend heeft genoten van het vangen van enorme meervallen.

 

 

Carrière

Altijd al voelde hij een aantrekkingskracht met de Rotterdamse haven. Na zijn Mbo-opleiding Internationale Handel begon hij zijn loopbaan in de Waalhaven bij expediteur ‘Paul Gunther’, wat later is doorgestart als ‘Karl Gross’. Hier werd hij in het diepe gegooid en kun je wel zeggen dat hij écht het vak heeft geleerd. Van im- tot export, van wegtransport tot keuringsgoederen.

 

Hierna werd hij benaderd door een vriend van de familie die in Spijkenisse werkte voor een distributeur van koffie, cacao en thee. Hier hield Patrick zich naast de im- en exporttaken voor het eerst ook bezig met voorraadbeheer en deelleveringen van koffiemelanges.

 

Uiteindelijk kwam hij in 2007 via een oud-collega in contact met Ritra’s oudgedienden Ad Schoenmakers en Joost Peeters. De klik die Patrick destijds voelde met het bedrijf, voelt hij tot op de dag van vandaag.

 

Patrick: “André, Martijn en tot voor kort ook Ad; het zijn onze leidinggevenden, maar dat voelt niet altijd zo. We hebben allemaal eerder met elkaar samengewerkt op dezelfde werkvloer. Dat maakt hen benaderbaar, de organisatie platter en de lijntjes korter.”

 

 

Een dagje meelopen

Hoe ziet een gemiddelde werkdag van Patrick eruit? Op zijn afdeling Customer Service (op de werkvloer afgekort tot CSD) begint de dag met het beantwoorden van mail uit Azië.

 

Patrick: “Het tijdsverschil speelt je snel parten, dus om processen niet te vertragen, kan het geven van een korte reactie al een groot verschil maken.”

 

Daarna heeft hij contact met ‘Operations’ en de douaneafdeling. Ook worden de eerste vervoerders gebeld om te vragen of alles op schema loopt. Hij houdt de lijntjes kort. De open kantoortuin helpt hier zeker bij.

 

Patrick: “Met name bij keuringsgoederen en cross trades, waarin je intensief samenwerkt met collega’s van andere afdelingen, is het fijn dat we elkaar zo snel weten te vinden. Alle neuzen moeten dezelfde kant op staan om te zorgen dat onze klant blij is én blijft.”

 

Hij heeft een gemêleerd pakket aan klanten. Van kleding tot automaterialen en producten van staal. Juist de diversiteit die deze klanten met zich meebrengen, met allemaal hun eigen wensen en behoeftes, houden het werk voor Patrick interessant. Daarnaast probeert hij voor zijn klanten, soms zo goed en kwaad als het kan, met alle externe omgevingsfactoren om te gaan. Corona, de Rode Zee-crisis, het zijn allemaal leermomenten.

 

Patrick: “Alles goed uitleggen en nog eens iets anders uitproberen; soms kun je niet meer doen. Maar de situatie toelichten en zorgen dat de klant op de hoogte blijft; dat is een kleine moeite, toch?”

 

 

Typisch Patrick

“Er is vast niets mis met een online shipping platform, maar expeditie blijft toch mensenwerk. Persoonlijk contact, kennis en expertise; dat is in ieder geval waar ónze klanten blij van worden.”

 

“Voor ieder probleem is een oplossing. Behandel je klanten eerlijk, respectvol en met humor en je krijgt er een glimlach voor terug!”

 

“Bij Ritra staat de werknemer centraal. Er wordt gekeken naar de persoon achter het werk. Vragen als ‘heb je iets nodig?’ en ‘lukt dit zo?’ zijn hier vanzelfsprekend. Dat is gewoon fijn.”  

 

 

Meer weten van team Ritra?

Bent u benieuwd naar andere medewerkers van team Ritra? Lees dan onze andere artikelen in de serie “Achter de schermen..’, neem een kijkje op Wie zijn wij? of op onze Teampagina!

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.