Beperking vrije dagen containers jagen importeurs op kosten
29 oktober 2021
De ongelijke spreiding van containers over de wereld is al geruime tijd een probleem. In Azië is er sprake van een tekort. Daarentegen kunnen de havens in West-Europa alle containers niet meer kwijt. In een poging dit op te lossen beperken rederijen nu het aantal vrije dagen voor containers. Veel verladers gaan hierdoor meer betalen voor het gebruik van containers.
Ongelijke verdeling van containers
Al jaren exporteert Azië veel meer containers dan dat het importeert. Deze zogenaamde ‘imbalance’ is een groot probleem. Door de plotselinge sluiting van enkele havens in China de afgelopen tijd is dit in rap tempo verder verergert. Ningbo, Shenzhen en Yantian zijn wereldwijd gezien de havens met de hoogste export ten opzichte van import. Met andere woorden, er komen nauwelijks containers beschikbaar om te exporteren.
Daarentegen is er in West-Europa sprake van een enorm containeroverschot. De zogenaamde Container Availabilty Index (CAx) geeft de balans van beschikbare containers aan. Een CAx van 0,5 is hierbij perfect. Momenteel staat deze voor de Europese markt op 0,74. Dat is twee keer (!) zo hoog als vorig jaar rond dezelfde periode. Dit betekent dat de importstroom gigantisch is. Er is dan ook nauwelijks meer ruimte op de kades en in depots.
Druk op importeurs neemt toe
Rederijen zoeken naar oplossingen om de balans in de beschikbaarheid van containers te herstellen. Momenteel brengen zij daarom het aantal vrije dagen terug. Hiermee wordt de periode dat verladers een container kosteloos mogen gebruiken naar beneden gebracht.
Het beperken van het aantal vrije dagen door de rederijen doet de druk op importeurs verder toenemen. Door congestie is er al tijden sprake van opstoppingen op terminals en in loodsen. Daarnaast is er sprake van een groot personeelstekort. Dit is ook zo onder chauffeurs. Hierdoor duurt het langer om containers te lossen en af te leveren.
Nu staat het gemiddelde aantal vrije dagen voor containers nog op 5. Daarna worden er zogenaamde demurrage en/of detention kosten doorberekent. Met minder vrije dagen zullen verladers deze vaker moeten gaan betalen. Of deze maatregel van de rederijen ook daadwerkelijk een oplossing voor de imbalance is, moet nog blijken.
Ander belangrijk nieuws