+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Blank Sailings: een terugkerend struikelblok

Blank Sailings: een terugkerend struikelblok

Het is een veelgehoorde term in onze branche, de zogenaamde blank sailings. Krantenkoppen over dit logistieke probleem vliegen ons de laatste weken dan ook weer om de oren. Uiteindelijk staat het voor niets meer en niets minder dan het annuleren van afvaarten. Maar waar wordt het door veroorzaakt en wat betekent het voor uw supply chain in 2023?

 

 

De invloed van Chinees Nieuwjaar

Dat er rondom het Chinees Nieuwjaar capaciteitsproblemen zijn is heel normaal. Het Chinese bedrijfsleven en de productie van goederen ligt dan tenslotte een week lang, volledig stil. Na afloop van het Chinees Nieuwjaar is het ladingaanbod daarom altijd laag.

 

Om deze reden kondigen rederijen rondom deze feestdagen gewoonlijk een aantal annuleringen van afvaarten aan. Dit zijn de terugkomende en veelbesproken ‘blank sailings’. Opvallend dit jaar is dat veel verladers hun inkoopstrategie niet gewijzigd lijken te hebben. Voortkomend uit een bestaande voorraad, die nog meer dan voldoende is.

 

 

Waarom blank sailings?

De capaciteit verminderen om tarieven te kunnen verhogen, dat is de meest voorkomende reden voor het aankondigen van blank sailings. Een andere reden is het onder controle willen houden van congestie in een bepaalde haven of gebied. Door deze havens over te slaan wordt de snelheid in de vloot gehouden. Daarnaast komt het ook voor dat een schip moet worden ingezet op een andere route, bijvoorbeeld door het dringend en noodzakelijk moeten uitvoeren van scheepsreparaties.

 

De ingelaste blank sailings moeten bijdragen aan minder vertragingen en daarnaast de betrouwbaarheid van de andere vaarschema’s verhogen. Alhoewel dit doorgaans toch een negatieve impact kan hebben op de transit tijden. Zo staan er voor de kust van Singapore, de grootste transhipmenthaven ter wereld, nu stapels containers te wachten op doortocht naar Europa. Omdat afvaarten gecanceld zijn kunnen zij hun reis naar de eindbestemming pas later vervolgen.

 

 

Enorme daling Chinese export

Slecht nieuws voor de Chinese export. Nu zij bijkomen van het jarenlange, ongekend strenge zero-tolerance beleid, is de export in vergelijking met voorgaande jaren, onvoorstelbaar hard gekrompen. De laatste cijfers tonen aan dat de export in 2022, ten opzichte van 2021, met bijna 10% is gedaald. De wereldwijde vraag naar producten is daarnaast sterk afgenomen door de hoge inflatie.

 

Natuurlijk speelt ook de stijgende rente de Chinese productiemarkt parten. Marktomstandigheden zijn nu al enkele tijd stabiel. De vraag naar ruimte neemt af omdat distributiecentra wereldwijd vol staan. Juist omdat bedrijven al voldoende voorraad hebben, gaat de Chinese markt het in het eerste kwartaal van dit jaar niet gemakkelijk krijgen.

 

 

Wat zijn de verwachtingen voor 2023?

Minder lading betekent minder benodigde ruimte. In de eerste weken van dit jaar zijn er al veel annuleringen geweest. Het Britse nieuwsblad The Loadstar schrijft dat het in de eerste weken van dit jaar al om 27% van de geplande ruimte gaat. Volgens het Noorse zeevrachtplatform Xeneta gaat de hoeveelheid blank sailings in 2023 ver uitstijgen boven die van 2019 (voor de coronapandemie).

 

Daarnaast is het niet uitgesloten dat rederijen de snelheid van schepen gaan verlagen, om daarmee brandstof te besparen en de emissies te reduceren. Waar het eerst dus corona en congestie waren die zorgden voor een moeizame containermarkt, moeten we anno 2023 niet uitsluiten dat we hinder zullen ondervinden van de dalende tarieven en teruggevallen volumes.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.