+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Capaciteitsprobleem krijgt verrassende wending

Capaciteitsprobleem krijgt verrassende wending

Capaciteitsprobleem krijgt verrassende wending

Het Chinees nieuwjaar is weer voorbij. De problemen op de Rode Zee lijken op dit moment daarentegen nog verre van opgelost. Al ruim 75 dagen duurt de Rode Zee-crisis nu. U als verlader heeft daardoor al meerdere vertragingen voor de kiezen gekregen. Maar waar langere doorlooptijden voorlopig nog aan de orde van de dag zijn, lijkt het met de beschikbare scheepsruimte nu wel goed te zitten. Hoe komt dat?

 

 

Zijn capaciteitstekorten verleden tijd?

De Rode Zee-crisis zorgt al maanden voor een enorme verstoring van de containermarkt. De verwachting is helaas niet dat de aanvallen op de Rode Zee snel tot het verleden zullen behoren. Omvaren via Kaap de Goede Hoop blijft daarmee vooralsnog de norm. Pas wanneer de situatie weer 100% veilig is zullen rederijen de vaarroute via het Suezkanaal weer omarmen.

 

Ondanks de langere transittijden lijken de overall gevolgen voor de containermarkt te overzien. Door de grote toestroom van nieuwbouwschepen is er eerder sprake van overaanbod dan van tekorten. Dankzij een enorme overcapaciteit aan containers en een marktvraag die een stuk lager ligt dan twee jaar terug, is de markt min of meer in balans. Er is dus genoeg ruimte om zelfs enorme verstoringen zoals deze, op te vangen.

 

 

Transittijden nog verder onder druk

Het zal u niet verbazen: we moeten u wederom vragen om rekening te houden met een langere doorlooptijd van uw zending. Op een enkele reis van Azië naar Rotterdam moet u zeker zo’n 7 tot 12 dagen bijtellen. Dit staat op het traject van Azië naar Noord-Europa en vice versa, gelijk aan gemiddeld 32% extra tijd.

Bron afbeelding: RTL Z

 

Daarnaast zien we steeds vaker dat rederijen ervoor kiezen om, naast de omvaarroute via Kaap de Goede Hoop, in Europa nog een ‘Change of Rotation’ te maken. Een recent voorbeeld hiervan is Mv. Beijing, die eerst naar Hamburg gaat en pas daarna naar Rotterdam komt. Dit zorgt voor een verwachte aankomst in Rotterdam van 10/03/24 van in plaats van de eerder opgegeven 02/03/24.

 

 

Waarom een Change of rotation?

Een Change of Rotation staat voor scheepsrotatie. Uiteraard heeft ieder schip een vooraf bepaalde vaarroute waarin is vastgelegd wanneer de verschillende terminals worden bezocht. Als onderweg blijkt dat het schip het eerder overeengekomen tijdslot bij een bepaalde terminal niet zal halen, kan er vrij resoluut worden besloten om af te wijken van het originele plan.

 

Er wordt gekozen om de route te wijzigen en eerst een andere Europese haven aan te doen. De rotatie moet voor de rest van de reis wat lucht creëren. Tevens worden hiermee de dure tijdsloten bij de terminals beter benut. Want bij congestie, oftewel lange files van schepen die aan de kade wachten totdat zij worden gelost en geladen, is uiteraard niemand gebaat.

 

 

Zendinginformatie & contact

Uiteraard houdt Ritra’s Operations afdeling al deze wijzigingen nauwlettend in de gaten. Via uw Customer Service contactpersoon wordt u zo goed mogelijk op de hoogte gehouden.

Heeft u desondanks nog vragen over uw specifieke zending? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag aan de juiste informatie.

 

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.