+31 (0)10 76 71 000
Select language

Capaciteitsproblemen in Q4 door overstap op laagzwavelige brandstof

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Capaciteitsproblemen in Q4 door overstap op laagzwavelige brandstof

De wereldwijde overstap op laagzwavelige brandstof in de scheepvaart zal op 1 januari 2020 een feit zijn. In de tussentijd moeten containerschepen hier nog voor worden klaargemaakt. Dit betekent dat een groot deel van deze schepen tijdelijk uit de vaart moeten worden genomen. Daarnaast zijn er forse brandstoftoeslagen aangekondigd om de extra kosten voor laagzwavelige brandstof te dekken. Dit zal waarschijnlijk zorgen voor aanzienlijke capaciteitsproblemen in het vierde kwartaal van 2019.

 

Containerschepen missen wekelijkse afvaart

Er zijn twee veelgebruikte manieren waarop containerschepen kunnen voldoen aan de nieuwe richtlijnen van de International Maritime Organization (IMO). De meest voor de hand liggende oplossing is overstappen op laagzwavelige brandstof. Daarnaast is blijven varen op de huidige brandstof ook mogelijk wanneer er een zogenaamde ‘scrubber’ wordt geïnstalleerd. Scrubbers verwijderen namelijk de roetdeeltjes uit de brandstof.

 

Naar schatting zal 95% van de schepen gaan varen op laagzwavelige brandstof. Om mechanische storingen bij de overgang hierop te voorkomen, moeten de tanks van deze schepen wel eerst worden leeggespoeld. Dit duurt zo’n 7 dagen. Het installeren van een scrubber duurt veel langer, gemiddeld 30 tot 40 dagen. Echter zal maar een klein deel van de schepen hier gebruik van gaan maken.

 

Rederijen zullen de aanpassingen waarschijnlijk verspreiden over de laatste 2 tot 3 maanden van 2019. Schepen worden dan beurtelings uit de vaart genomen, zodat de impact op de vaarschema’s niet te groot is. Meestal zal een schip hierdoor één afvaart missen. In sommige gevallen komt er een vervangend schip voor in de plaats dat op dat moment niet in gebruik is.

 

Brandstoftoeslag en capaciteitsproblemen

De nieuwe IMO-wetgeving zal de kosten voor brandstof aanzienlijk doen stijgen. Rederijen verwachten een toename tussen de $10 en $15 miljard per jaar. Daarom hebben ze aangekondigd vanaf 1 januari 2020 een extra brandstoftoeslag door te berekenen. Deze zal naar verwachting rond de $200 tot $300 per TEU liggen.

 

Door de nieuwe brandstoftoeslag zullen veel verladers nog in 2019 willen verschepen. We verwachten daarom een enorme toename in het aantal boekingen. Tezamen met het lagere aantal afvaarten en de traditiegetrouwe drukke laatste maanden van het jaar zal dit waarschijnlijk zorgen voor serieuze capaciteitsproblemen. We adviseren u dan ook om hier rekening mee te houden in uw planning.

 

Ander belangrijk nieuws