Chinees nieuwjaar en Rode Zee-crisis funest voor doorstroming
26 januari 2024
Het Chinees nieuwjaar start op zaterdag 10 februari aanstaande en duurt tot en met zaterdag de 17e. Tijdens deze dagen ligt het Chinese bedrijfsleven volledig stil. Samen met de huidige problemen rondom de Rode Zee zal de sluiting van Chinese leveranciers, agentschappen en producenten van grote invloed zijn op de toch al overspannen containermarkt vanuit Azië. Dit gaat zonder meer de tarieven, maar ook uw planning extra onder druk zetten. Waar moet u rekening mee houden?
China ligt even helemaal stil
Tijdens het Chinees nieuwjaar heeft het hele land traditioneel een aantal verplichte, vrije dagen. Daarnaast nemen veel Chinezen ook nog extra vrije dagen op, zowel voor als na het feest. Hierdoor is de bezetting bij veel bedrijven in deze periode gering. Tijdens het feest worden er geen werkzaamheden verricht.
Omdat fabrieken ruim een week gesloten zijn is het ladingaanbod na afloop van het Chinees nieuwjaar altijd laag. Om deze reden annuleren rederijen gewoonlijk een aantal afvaarten. Dit zijn de zogenaamde blank sailings. Deze maatregel moet bijdragen aan minder vertragingen en daarnaast de betrouwbaarheid van de overgebleven vaarschema’s verhogen. Helaas ligt er sinds eind december nog meer druk op de beschikbare capaciteit door de problemen in en rond de Rode Zee.
Tarieven schieten omhoog door Chinees nieuwjaar & problemen Rode Zee
In de derde week van januari was het vervoer van een 40FT container van Shanghai naar Rotterdam ongeveer een kwart duurder dan de week ervoor. Uiteraard zijn de prijzen nog niet vergelijkbaar met die ten tijde van de coronacrisis. Maar, terugkijkend naar de containermarkt van vorig jaar, zijn de tarieven ten opzichte van 12 maanden geleden wel al bijna twee keer zo hoog geworden.
De vraag naar containers is groot omdat bedrijven alles op alles hebben gezet om hun lading nog voor aftrap van het Chinees nieuwjaar op zee te hebben. Dat is niet ongebruikelijk voor deze periode van het jaar. Maar door de Rode Zee-crisis is er wel een extra kink in de kabel gekomen. Sinds januari is de vaarroute via Kaap de Goede Hoop tegen wil en dank de drukste scheepvaartroute van de wereld geworden. Zo’n 90% van de rederijen verkiest deze vaarroute boven de gebruikelijke route door de Rode Zee.
Wat betekent dit voor uw zendingen?
Houd er rekening mee dat importeren uit China flink langer kan duren dan normaal. De vertraging die het omvaren via Zuid-Afrika met zich meebrengt is zo’n 7 tot 11 dagen, gebaseerd op een enkele reis. Een langere reistijd betekent dat rederijen hun schepen en containers uiteindelijk minder vaak kunnen inzetten. Dit resulteert in een tekort aan lege containers in Azië. Deze tekorten komen nu vooral voor in Noord-China en naar verwachting binnen 2 tot 3 weken ook in grote havens als Shanghai en Ningbo. Daarnaast zorgt dit tevens voor extra druk op de tarieven.
Om de langere reiskosten te compenseren hebben rederijen daarnaast extra toeslagen in het leven geroepen. U komt ze tegen als ‘contingency adjustment surcharge, transit disruption surcharge, rate restoration initiative, etc. Ritra Cargo kiest ervoor om deze kosten in haar zeevrachttarieven te verwerken en zo het overzicht te bewaken.
Heeft u vragen over uw specifieke zending? Neem dan gerust contact op met uw vaste contactpersoon. Hij of zij helpt u graag aan de juiste informatie. Benieuwd wanneer andere vrije dagen in 2024 plaatsvinden? Traditiegetrouw brengt Ritra Cargo de kalender met feestdagen in Azië weer uit. En dit jaar is de kalender in een heel nieuw, duurzaam jasje gestoken!
Ander belangrijk nieuws