+31 (0)10 76 71 000
Select language

CO2-rekenmodel maakt transport duurzamer

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

CO2-rekenmodel maakt transport duurzamer

CO2-rekenmodel voor transport expediteur Ritra Cargo

0,06 KG of 1,22 KG CO2-uitstoot. De keuze voor zeevracht of luchtvracht kan een enorm verschil maken. In dit geval waarbij één T-shirt van Shanghai naar Alphen aan den Rijn wordt vervoerd scheelt het zelfs een factor 20. Natuurlijk zijn dit twee uitersten. Het verschil in CO2-uitstoot is echter vaak niet zo duidelijk. Dit maakt een bewuste keuze lastig. Met het CO2-rekenmodel brengt Ritra Cargo hier als eerste expediteur verandering in.

 

Wat berekent het CO2-rekenmodel precies?

Het CO2-rekenmodel helpt verladers om een duurzame vervoerskeuze te maken. Hiermee kan de CO2-uitstoot van het totale transport worden berekend. Vanaf elke willekeurige laadhaven in de wereld tot aan het afleveradres.

 

Het CO2-rekenmodel laat zien hoeveel kilo emissie er wordt veroorzaakt bij:

  • Het hoofdtransport via zeevracht of luchtvracht naar Rotterdam of Amsterdam
  • De overslag behorende bij het natransport
  • Het natransport per truck, binnenvaart, of trein

 

Het rekenmodel laat zien hoeveel kilo CO2-uitstoot elk afzonderlijk onderdeel in een vervoerstraject produceert, evenals de totaalsom. Door als verlader verschillende combinaties uit te proberen die binnen de deadline vallen, wordt een duurzame keuze maken eenvoudig.

 

Voorbeeld: hoe werkt het rekenmodel?

In dit voorbeeld wil onze fictieve klant genaamd Bart, 10.000 kilo aan T-shirts verschepen vanuit Shanghai. Het afleveradres is in Alphen aan den Rijn. Hij wil hierbij gebruik maken van zeevracht. Op welke manier hij het natransport wil laten uitvoeren weet hij nog niet. De meest duurzame vervoersmethode heeft in ieder geval de voorkeur.

 

Bart gebruikt het CO2-rekenmodel en komt uit op de volgende CO2-uitstoot voor 10.000 KG T-shirts vanuit Shanghai:

CO2-rekenmodel maakt transport duurzamer expediteur Ritra Cargo

 

Bart kan volgens het CO2-rekenmodel dus het beste kiezen voor natransport via binnenvaart. Hiermee bespaart hij 20 kilo aan CO2-uitstoot. Dit staat precies gelijk aan de hoeveelheid CO2 die één boom jaarlijks opneemt. Zo helpt het CO2-rekenmodel verladers zoals Bart om makkelijk en snel een aanzienlijke bijdrage te leveren aan een schoner milieu.

 

 

Wat is de CO2-uitstoot van uw vervoerstraject?

Heeft u interesse in het berekenen van de CO2-uitstoot van uw vervoerstraject? Wij ontwikkelen hier momenteel een online calculator voor. Klanten van Ritra Cargo kunnen hier binnenkort gebruik van maken in het webportaal van onze ICT-oplossingen. Maakt u geen gebruik van ons webportaal, bent u (nog) geen klant of kunt u simpelweg niet wachten? Achter de schermen kunnen wij de CO2-uitstoot van uw vervoerstraject al berekenen. Neem hiervoor contact met ons op.

 

 

Over het CO2-rekenmodel

De vraag om inzicht in de totale CO2-uitstoot van vervoerde producten kwam oorspronkelijk van een klant. Naar aanleiding daarvan is Ritra Cargo op zoek gegaan naar een oplossing. Deze vonden we in Rozwitha Roos. Zij heeft in het kader van haar afstudeeronderzoek bij de opleiding ‘Logistics Management’ het CO2-rekenmodel ontwikkeld.

 

Voor de totstandkoming van het CO2-rekenmodel heeft Rozwitha gebruik gemaakt van betrouwbare en actuele standaardwaardes. Daarnaast is ze het gesprek aangegaan met medewerkers en externe partijen zoals verladers, rederijen en vervoerders. Zo geeft het CO2-rekenmodel een betrouwbare weergave van de werkelijkheid.

 

Vanwege de beperkte tijd die beschikbaar was om het rekenmodel te ontwikkelen zijn er een aantal opties weggelaten. Zo kan de CO2-uitstoot voor export- en cross trade zendingen vooralsnog niet worden berekend. Hetzelfde geldt voor spoorzendingen vanuit China. Tot slot is het voortransport in de oorsprongslanden niet in het rekenmodel opgenomen. Dit vanwege de grote diversiteit en complexiteit. Mogelijk worden deze factoren in de toekomst nog aan het CO2-rekenmodel toegevoegd.

 

Ander belangrijk nieuws