+31 (0)10 76 71 000
Select language

Containerproblematiek: wat zijn de verwachtingen na Chinees Nieuwjaar?

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Containerproblematiek: wat zijn de verwachtingen na Chinees Nieuwjaar?

Mid-autumn festival China

Er lijkt geen einde te komen aan de problemen in de containervaart. Het capaciteitstekort is nog steeds groot en de tarieven torenhoog. Wat zijn de vooruitzichten voor de komende tijd, en in het bijzonder rondom het Chinees Nieuwjaar?

 

Blank sailings na Chinees Nieuwjaar

Na afloop van het Chinees Nieuwjaar is het ladingaanbod altijd laag. Dit komt doordat fabrieken een tijd lang hebben stilgelegen. Om deze reden annuleren rederijen gewoonlijk een aantal afvaarten.

 

Lange tijd leek het erop dat rederijen dit jaar zouden afzien van deze blank sailings. Dit, omdat er na het Chinees Nieuwjaar nog veel lading zal staan te wachten om te worden geëxporteerd. Daarnaast moeten lege containers naar Azië worden toegehaald om het containertekort op te lossen. Helaas hebben rederijen deze week alsnog een aantal blank sailings aangekondigd.

 

Dat rederijen alsnog kiezen voor blank sailings heeft te maken met de betrouwbaarheid van de vaarschema’s. Veel havens hebben te maken met ernstige congestie. Vertragingen van enkele dagen zijn dan ook eerder regel dan uitzondering. Ook worden havens regelmatig overgeslagen. De blank sailings moeten bijdragen aan minder vertragingen en de betrouwbaarheid van vaarschema’s verhogen.

 

Capaciteitstekort niet snel opgelost

De corona pandemie zorgde vorig jaar voor een gigantische piek in online aankopen. De vraag naar goederen uit Azië was hierdoor enorm. Tegelijkertijd groeide de containervloot met slechts 2,9%, de kleinste stijging sinds 2016. De explosieve vraag tegenover de minimale groei in capaciteit zorgde al snel voor problemen.

 

Het gigantische tekort aan containers in Azië is nog steeds actueel. Echter is er ook goed nieuws te melden. Zo meldt de Container Availability Index (CAx) deze maand dat het aantal beschikbare containers in Shanghai eindelijk stijgt. Ook in andere Chinese havens is er een positieve trend zichtbaar. Wanneer het capaciteitstekort helemaal is opgelost valt echter niet te voorspellen. Waarschijnlijk zal de verdere ontwikkeling van de corona pandemie hierin een grote rol spelen.

 

Aanhoudend hoge tarieven

In het laatste kwartaal van 2020 had de handel van Azië naar Europa te maken met de grootste tariefstijgingen wereldwijd. De Shanghai Shipping Exchange zag een toename van zo’n 300% ten opzichte van september 2020. Inmiddels zijn tarieven van $10.000 voor een 40’ container al lang niet meer ongewoon. Waarschijnlijk zullen deze torenhoge tarieven pas weer gaan dalen wanneer de druk op de scheepscapaciteit afneemt.

 

Zullen de tarieven dan ooit weer terugkeren naar het “oude niveau”? Dat lijkt helaas onwaarschijnlijk. Het aantal containerrederijen is in het afgelopen decennium bijna gehalveerd. Daarnaast varen de rederijen met elkaar in consortia en maken ze gebruik van dezelfde schepen. Hierdoor kunnen ze vraag en aanbod steeds beter in evenwicht brengen. Dit alles zorgt ervoor dat rederijen een betere grip op de markt hebben. Hierdoor zijn tarieven ook stabieler. Waar ze in het verleden nog weleens beneden de kostprijs uitkwamen, zal dit naar verwachting niet meer gebeuren.

 

Ander belangrijk nieuws
Chat with us