Daling zeevrachttarieven eindelijk in zicht?
12 juli 2022
De logistieke media staan er sinds enkele weken vol mee. Na een jarenlange stijging van zeevrachttarieven lijkt er verandering op komst. Al bijna heel het jaar dalen de tarieven. Zelfs nu het piekseizoen is aangebroken, zet deze daling door. Wat zijn de verwachtingen voor de rest van het jaar? We zetten de feiten en mogelijke belemmeringen op een rij.
Cijfers en feiten
Reden voor het optimisme in de media, is de welbekende “World Container Index-trackingindicator” van analysebedrijf Drewry. Deze laat namelijk zien dat de zeevrachttarieven al sinds de afloop van het Chinees Nieuwjaar aan het dalen zijn. Vergeleken met een jaar geleden is het verschil in zeevrachttarief nu al zo’n 20%.
Wat hierbij vooral opmerkelijk is, is dat deze daling ook doorzet in aanloop naar het piekseizoen. Normaal gesproken stijgen de tarieven dan juist hard. Het gemiddelde zeevrachttarief voor een 40FT van Shanghai naar Rotterdam is in de eerste week van juli, ten opzichte van de week ervoor, met 2% gezakt. De verwachtingen zijn dat de zeevrachttarieven vanaf augustus nog verder zullen gaan dalen.
Mogelijke knelpunten en verwachtingen
Van grote invloed op de tarieven zijn en blijven ook met name de omstandigheden. Vooral de rigoureuze lockdowns zoals we die inmiddels kennen uit China, blijven een reële dreiging. Ook moeten we ons bewust blijven van (andere) omstandigheden van buitenaf, zoals stakingen van terminalpersoneel. Nu congestie een alomvattend probleem geworden is in Europese havens, kunnen ook deze niet worden uitgesloten.
Wat de tarieven precies gaan doen, valt dus niet met zekerheid te zeggen. Eventuele nieuwe knelpunten in de supply chain spelen daarbij een grote rol. Blijven deze uit? Dan lijken alle lichten op groen te staan voor een verdere daling van de zeevrachttarieven.
Ander belangrijk nieuws