+31 (0)10 76 71 000
Select language

Opiniestuk: de impact van de nieuwe allianties

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Opiniestuk: de impact van de nieuwe allianties

Door: onze collega Albert

Vanaf april zijn de nieuwe allianties allemaal operationeel en hebben we te maken met 3 allianties: OCEAN Alliance, THE Alliance en 2M. Er is al veel over geschreven en iedereen heeft wel een mening, maar wat zijn nu echt de grote veranderingen?

Effect van allianties op planning en inkoop

De impact van de nieuwe samenwerkingen zal niet ongemerkt voorbijgaan en heeft nu al gevolgen. Minder keuze voor meer lading veranderd niet alleen de prijspolitiek van de rederijen, maar ook de planning voor elke verscheper. Strategisch plannen en inkopen wordt een nog belangrijker onderdeel van de logistiek. Er zijn nu feitelijk nog maar 3 partijen die ruimte en afvaarten delen. Met de recente ruimteproblemen vanuit het Verre Oosten in gedachten, is het goed om nu al te bedenken bij welke allianties u uw zeevracht onderbrengt.

 

Rederijen werken samen om kosten te besparen

Overnames en faillissementen hebben inmiddels aangetoond dat kostenbesparing noodzaak is voor de rederijen. Eén manier om kosten te besparen, is om verder samen te gaan werken in grote allianties. De verliezen bij alle grote rederijen zijn historisch en de afname in capaciteit is dit ook. Begin 2016 waren er nog 4 allianties met in totaal 16 rederijen, vanaf april hebben we te maken met 3 allianties en 12 rederijen.

 

Schommelingen in zeevrachttarieven

Inmiddels heeft het er alle schijn van dat grote tariefschommelingen tot het verleden behoren. Niet alleen door onderlinge afspraken, maar simpelweg ook omdat geen enkele rederij dit meer kan betalen.

Dus om positief af te sluiten: er lijkt eindelijk wat meer stabiliteit te komen in de zeevrachttarieven, zelfs vanuit het Verre Oosten…

 

Ander belangrijk nieuws