De optelsom van langere transittijden vanuit Azië
10 april 2019
Een containerschip dat 10 jaar geleden op neer voer tussen Azië en Europa was hier gemiddeld bijna 9 weken mee bezig. Vandaag de dag is dit opgelopen naar ruim 11 weken. Slow steaming en de steeds groter wordende schepen zijn hiervan de belangrijkste oorzaken. Wat doet dit alles met de transittijden en wat betekent het precies voor u?
Steeds langzamer varen
2008 was het jaar waarin de olieprijzen gigantisch stegen. Rederijen zochten naar oplossingen en vonden deze in ‘slow steaming’. Containerschepen die op lage snelheid varen besparen namelijk tonnen aan stookolie. Hiermee levert slow steaming een kostenbesparing van miljoenen op.
Naast een kostenbesparing, zorgt langzamer varen ook voor minder CO2-uitstoot. De besparingen op kosten en milieu maakt dat slow steaming in 2019 nog steeds veel gebeurt. Met de nieuwe IMO wetgeving die ingaat per 1 januari 2020 zal dit naar verluidt alleen maar toenemen. Zo zijn er al nieuwe vaarroutes tussen Azië en Nederland aangekondigd die transittijden van 13 weken laten zien.
Laden en lossen duurt langer
Een andere trend van de afgelopen jaren zijn de megaschepen die worden gebruikt voor zeevracht transport. Konden de grootste containerschepen in 2009 nog zo’n 15.000 containers aan boord vervoeren, nu zijn dit er 21.000. Doordat er minder brandstof per container nodig is, besparen rederijen zo op kosten.
Meer lading aan boord betekent ook dat de tijd om te laden en lossen toeneemt. Megaschepen zorgen zo dus voor langere transittijden. Ook dit jaar worden er weer veel nieuwe megaschepen opgeleverd die de plaats van kleinere schepen innemen. Dit zal de transittijden verder doen oplopen.
Snelheid winnen met de juiste route
Containerschepen varen weliswaar steeds langzamer en het laden en lossen van megaschepen duurt lang. Daarentegen laten de meest recente wijzigingen in vaarroutes zien dat er steeds minder havens in één route worden aangedaan. Ook varen de rederijen met een grotere frequentie op meer verschillende vaarroutes. Hiermee willen ze vertraging voorkomen en de betrouwbaarheid verhogen.
De transittijd tussen Rotterdam en het oorsprongsland kan per vaarroute tot wel weken uit elkaar liggen. Toch is niet alleen het aantal dagen op zee van belang. Door bijvoorbeeld een route te kiezen waarbij Rotterdam de eerste loshaven in Europa is, is de kans op vertraging kleiner. Bij Ritra Cargo letten we altijd op dit soort details om zo de snelste en meest betrouwbare afvaarten voor uw zeevracht transporten te selecteren.
Heeft u nog vragen over de transittijden vanuit Azië? Bel ons op 010-7671000, of stuur een e-mail naar info@ritra.nl.
Ander belangrijk nieuws