+31 (0)10 76 71 000
Select language

De situatie Hanjin

Het is alweer ruim twee weken geleden sinds de Zuid-Koreaanse rederij Hanjin aankondigde op de rand van faillissement te balanceren. Het wegvallen van deze op 6 na grootste containerrederij, brengt de nodige problemen met zich mee. Hoe is de situatie op dit moment en wat staat er nog te gebeuren?

Havens weigeren Hanjin containerschepen

Bijna alle havens weigeren momenteel de containerschepen van Hanjin. Hiervoor hebben zij een aantal redenen:

  1. Hanjin kan de kosten voor het aanmeren en lossen niet meer betalen. Totdat de havens er zeker van zijn dat zij zullen worden betaald, worden de schepen niet toegelaten.
  2. Er kan beslag worden gelegd op de schepen van Hanjin. In verschillende havens is dit reeds gebeurd. Dit betekent dat deze aanlegplaatsen voorlopig niet beschikbaar zijn voor andere schepen, waardoor deze havens inkomsten mislopen. Dit willen zij natuurlijk voorkomen.

 

70 schepen nog op zee

Op dit moment bevinden zich nog zo’n 70 containerschepen van Hanjin op zee. Zij kunnen geen kant op. Enerzijds worden zij zoals gezegd in veel havens niet toegelaten. Daarnaast zijn de gebruikelijke vaarroutes niet allemaal beschikbaar. Zo weigeren het Suez- en Panamakanaal de doorgang, omdat hiervoor betaald dient te worden. Omvaren via Kaap is voor de meeste schepen ook geen optie, omdat zij hiervoor niet genoeg brandstof hebben.

De verwachting is dat de containerschepen zullen aanleggen in de eerste haven die dit toelaat. De goederen op deze schepen zullen vervolgens worden overgeladen op een schip van een andere rederij. De afgelopen tijd hebben wij gezien dat containers van Hanjin vaak met veel vertraging worden gelost. Het overladen kan dus enige tijd in beslag kan nemen. Uiteindelijk zullen de containers doorvaren naar de eindbestemming.

 

Veel vertraging

In Zuid-Korea wordt momenteel een kleine 90 miljoen euro beschikbaar gemaakt. Dit bedrag moet ervoor zorgen dat de problemen rondom alle Hanjin containerschepen worden opgelost.

Alles bij elkaar lopen de containers aan boord van Hanjin schepen waarschijnlijk een vertraging tussen de 4 en 8 weken op. Iedere klant die goederen in Hanjin containers of aan boord van Hanjin schepen heeft, houden wij vanzelfsprekend op de hoogte.

 

Hanjin containers in Rotterdam

Een aantal containers van Hanjin zijn gelukkig al in Rotterdam aangekomen. Voor de vrijstelling van deze containers geldt een bijzondere regeling. Tegen een toeslag van €500 per container en een borg, kunnen de containers worden afgehaald. Deze kosten dienen te worden betaald aan de Europe Container Terminals, Euromax Terminal of Rotterdam World Gateway, die in de haven van Rotterdam zorgen voor de overslag van containers. Het ziet ernaar uit dat deze procedure ook zal gelden voor containers die nog moeten aankomen in de Rotterdamse haven.

 

Gevolgen voor de zeevracht tarieven

De tarieven voor de zeevracht zullen de komende tijd verder stijgen. Rederijen bevinden zich nog steeds in een financieel lastige positie. Daarbij gaat met het wegvallen van Hanjin veel capaciteit verloren. De verwachting is dan ook dat de tarieven voorlopig niet zullen dalen.

 

Ander belangrijk nieuws