De situatie rondom zeevrachten uit het Verre Oosten
30 maart 2021
Normaliter vallen zowel maart als april onder de zogenoemde komkommertijd. Maanden waarin de drukte van het Chinees Nieuwjaar achter de rug is en men zich rustig opmaakt voor de komende zomerpiek. Sinds het coronavirus de kop op heeft gestoken lijkt echter niets meer hetzelfde. Capaciteitsproblemen, stakingen, congestie en torenhoge tarieven zijn helaas al lange tijd aan de orde van de dag. Wat zijn de laatste ontwikkelingen?
De stand van zaken
Sinds eind 2020 zijn de zeevrachttarieven torenhoog en lijkt er aan de nasleep van de coronapandemie geen einde te komen. Waar we vorige maand weer voorzichtig durfden te melden dat de containertekorten wat kleiner werden, hebben we nu te maken met de gevolgen van een blokkade in het Suezkanaal. Denkt u hierbij onder andere aan overvolle Europese terminals en vertraging voor lading die nog moet vertrekken.
De huidige capaciteitsproblemen zal dit uiteraard niet ten goede komen. De vertragingen in het Suezkanaal zullen over een aantal weken zorgen voor extra druk op Europese terminals. Na het moment van losbreken liggen er nog ruim 350 schepen achter Mv. Ever Given die het kanaal moeten passeren. Hierdoor zal er wederom veel lading vertragen. Daarnaast zullen de schepen die nog moeten vertrekken hier ook hinder van ondervinden.
Congestie en containertekorten in het Verre Oosten
Vanzelfsprekend hebben de problemen in het Suezkanaal een grote weerslag op de wereldwijde congestieproblematiek. De huidige ladingpieken worden nog steeds veroorzaakt door lockdown-effecten. Omdat consumenten geld overhouden door het uitblijven van vakantie, is er namelijk enorm veel behoefte aan producten uit het Verre Oosten. De grote vraag naar containers blijft dus aanhouden.
Daarnaast hebben de congestieproblemen nu ook één van de grootste doorloophavens van het Verre Oosten getroffen: Singapore. Op dit moment hebben zij daar te maken met gemiddelde wachttijden van vijf tot zeven dagen. Dit komt bovenop de normale doorlooptijd van twee dagen.
Waarom heeft dit betrekking op afhandeling in Rotterdam?
Alle schepen die nu vertraging oplopen door de situatie in het Suezkanaal zullen ook later in Europese havens aankomen. Dit betekent dat de druk op de terminals over een aantal weken zeer groot zal zijn. Schepen moeten dan wachten of uitwijken naar andere terminals.
Daarnaast kan het zo zijn dat er zogenoemde dubbele calls worden uitgevoerd om de werkzaamheden bij lossen en laden te bespoedigen. Onder dubbele calls verstaat men het dumpen van lading op een terminal, om vervolgens naar een andere haven te gaan en dan terug te komen om weer lading op te halen.
Tot slot zijn er nieuwe stakingen van het terminalpersoneel aangekondigd. Op dit moment is echter nog niet bekend wanneer en of deze zullen doorgaan. Mochten deze inderdaad gaan plaatsvinden dat heeft dit uiteraard ook grote gevolgen voor de afhandeling in Rotterdam.
Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact met ons op.
Ander belangrijk nieuws