De vicieuze cirkel van rollovers
25 augustus 2020
Het is de verschrikking van iedere importeur, een container die wordt gerolled. Omdat er geen plek meer is aan boord van het schip kan de container niet mee en wordt deze naar een volgende afvaart verplaatst. Dit kan dagen vertraging tot gevolg hebben. Waar worden rollovers nu eigenlijk door veroorzaakt en wat kan hieraan worden gedaan?
Verladers en rederijen overboeken vrachtruimte
Rollovers zijn eigenlijk onderdeel van een vicieuze cirkel, veroorzaakt door rederijen en verladers. Beiden maken nauwelijks of slecht gebruik van capaciteitsplanningen om de benodigde scheepsruimte te bepalen. Verladers boeken naar eigen inzicht ruimte bij een rederij, maar om rollovers te voorkomen is dit altijd meer dan werkelijk nodig is. Een groot deel van de gemaakte boekingen komt nooit opdagen. Het gevolg is dat rederijen de opgegeven volumes niet meer vertrouwen, waardoor zij op hun beurt weer extra boekingen aannemen.
Uiteindelijk ontstaat er dan altijd een situatie waarbij er meer of minder ladingaanbod is dan dat er ruimte beschikbaar is. Bij te veel lading worden er containers gerolled. Als er daarentegen te weinig lading is, verlaat het schip de haven met lege ruimte wat uiteraard ook niet wenselijk is. Zo veroorzaakt de huidige manier van ruimte boeken voor alle betrokken partijen veel problemen en onnodige kosten.
Beter plannen en afspraken nakomen
De oplossing van het probleem ligt in het doorbreken van de vicieuze cirkel. Dit begint bij het herstellen van het vertrouwen. Aan de ene kant moeten verladers de juiste volumes opgeven. Hierbij is een nauwkeurige capaciteitsplanning van groot belang. Daarnaast moeten rederijen kunnen garanderen dat er geen rollovers zullen plaatsvinden en precies genoeg capaciteit beschikbaar stellen. Overboekingen voorkomen vraagt dus om een sectorbrede aanpak.
Zo zou een contract tussen verlader en rederij een oplossing kunnen bieden. Nu zijn er namelijk geen boetes van toepassing op het niet nakomen van boekingen of rollovers. Bij het plaatsen van een boeking doet men wederzijds dus eigenlijk geen toezeggingen. Maersk testte het aangaan van een contract en het beboeten van ‘no-shows’ en rollovers. Dit bleek een succesvolle manier om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen.
Sectorbrede aanpak is essentieel
Dat alle betrokken partijen profiteren van een oplossing voor het overboeken van scheepsruimte staat vast. Het wachten is op een sectorbrede aanpak. Alleen dan kunnen rollovers tot het verleden gaan behoren. In de tussentijd doen wij uiteraard onze uiterste best om rollovers te allen tijde voor u te voorkomen.
Ander belangrijk nieuws