+31 (0)10 76 71 000
Select language

Details mega allianties en samenwerking HMM + 2K

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Details mega allianties en samenwerking HMM + 2K

Het is al een tijdje bekend welke rederijen vanaf 1 april onder welke allianties vallen. De bijbehorende afvaartschema’s waren echter nog niet duidelijk, maar zijn nu ook gepubliceerd. Verder is het nieuwe consortium HMM + 2K recent van start gegaan. In deze samenwerking zal HMM de focus leggen op de intra-Aziatische en Trans-Pacifische route. Wat betekent dit alles voor zendingen vanuit het Verre Oosten richting Europa?

Steeds meer details over de mega allianties

Per 1 april 2017 worden er 3 grote allianties operationeel: 2M Alliance, Ocean Alliance en THE Alliance. De 2M alliantie met 2 rederijen heeft hierbij het grootste marktaandeel, namelijk 29,5%. Daarna volgt Ocean Alliance met 26%. Hekkensluiter is THE Alliance, met een marktaandeel van zo’n 16%.

Samenstelling en afvaarten allianties per 1 april 2017

*Via slotovereenkomst

In totaal zullen deze 3 allianties wekelijks 17 afvaarten hebben vanuit het Verre Oosten naar Noord Europa. Deze zijn als volgt verdeeld:

  • 2M Alliance: 6
  • Ocean Alliance: 6
  • THE Alliance: 5

Bijna al deze afvaarten doen Rotterdam als eerste haven in Europa aan.

 

HMM vormt consortium met Zuid-Koreaanse rederijen

Hyundai Merchant Marine (HMM) is een samenwerking begonnen met de Zuid-Koreaanse rederijen Sinokor en Heung-A Shipping. Gezamenlijk vormen zij sinds 1 maart 2017 een strategische samenwerking in HMM + 2K op de intra Aziatische en Trans-Pacifische routes.

Door het nieuwe consortium kan HMM kosten besparen. Ook krijgen zij financiële steun van de Korea Shipping Company. Dit investeringsbedrijf dat is opgericht door de Koreaanse overheid, investeert $626 miljoen in de rederij. Het nieuwe consortium en de financiële steun hebben geleid tot een omzetgroei en een financieel stabiele positie voor HMM.

 

HMM kiest nieuwe koers

De samenwerking stelt HMM verder in staat om de concurrentiepositie ten opzichte van de grote containerrederijen te verbeteren. Hierbij hebben zij de keuze gemaakt om zelf geen zendingen meer te verschepen tussen Azië en Europa. Goederen kunnen nog wel via HMM naar Europa worden vervoerd, maar dit gebeurt dan via een slotovereenkomst met de 2M alliantie.

Om verdere groei en een groter marktaandeel te realiseren, nam HMM eerder dit jaar al meerdere terminals over van het failliete Hanjin. Daarnaast hebben zij plannen om in de toekomst nieuwe schepen te gaan aanschaffen.

 

Ander belangrijk nieuws