Directe afvaarten vanuit Bangladesh
23 mei 2022
Als donderslag bij heldere hemel waren ze daar: de directe afvaarten van Chittagong, Bangladesh naar Europa. Een tweetal rederijen springen hiermee in op de huidige markt, die nog steeds te kampen heeft met hoge tarieven vanuit Bangladesh. Een grootse, nieuwe logistieke ontwikkeling mèt een enorme tijdwinst! Welk profijt heeft u als verlader hiervan?
Transhipmenthavens even buiten spel gezet
Bij gebrek aan directe diensten èn een diepe zeehaven, wordt lading uit Bangladesh op dit moment verscheept via regionale overslaghavens. Dit worden ook wel ‘transhipmenthavens’ genoemd. Deze havens zijn gevestigd in Colombo, Singapore, Port Kelang en Tanjung Pelepas.
Vanuit deze havens worden de containers via de volgende verbinding naar hun eindbestemming gebracht. Veelal is dit in Europa of Amerika. Het schip dat de containers op de bestemming moet krijgen is de ‘Mothervessel’ (m/v) oftewel, het ‘moederschip’. Deze benaming komt u vaak tegen op uw Bill of Lading.
Het zeetransport van containers van Chittagong naar Europa via overslaghavens duurt momenteel ongeveer 40-45 dagen. De congestie, vertragingen en extra stop in de transhipmenthavens, maken dat de totale transittijd vrij lang is.
Van Bangladesh naar Rotterdam in 3,5 week
Een paar rederijen springen nu in op de huidige markt, die helaas nog steeds te maken heeft met hoge tarieven. De schepen verlaten Chittagong elke 10 tot 15 dagen en bereiken Europa in 24 tot 27 dagen. Indien er voldoende animo is zullen de diensten mogelijk tijdelijk een extra vloot inbrengen. Een aangename verwelkoming ten opzichte van de gebruikelijke 40 tot 45 dagen doorlooptijd.
Half mei zal een Britse rederij haar nieuwe dienst lanceren. Deze (kleinere) schepen varen direct vanuit Chittagong naar de havens van Liverpool en Rotterdam. In totaal is voor drie schepen van vergelijkbare grootte een vergunning aangevraagd. Het verlenen van de toestemming is nog slechts een formaliteit.
Daarnaast heeft een Zwitserse rederij een soortgelijke dienst aangekondigd. Eind mei zullen ook zij starten. Deze dienst wordt gecharterd met drie, wat kleinere schepen. Samen zullen zij de havens van Rotterdam, Barcelona en Chittagong met elkaar verbinden.
Voor wie?
Met name de kledingindustrie kan niet wachten tot het zover is. In het fiscale jaar 2020-2021 exporteerde Bangladesh goederen met een waarde van $17,46 miljard naar Europa, ongeveer 45% van de totale export van het land.
In de zomer van 2021 had Bangladesh nog te maken met een enorme congestieproblematiek. Door de fikse verkorting van de transittijden kunnen bedrijven uit Bangladesh straks makkelijker concurreren met andere Aziatische productielanden. Verwacht wordt dan ook dat de kledingindustrie in Bangladesh een enorme impuls krijgt.
Wel moet worden benadrukt dat deze ontwikkeling van tijdelijke aard kan zijn. Als het tariefniveau verder daalt kan men besluiten de diensten weer te stoppen. Uiteraard moet deze ontwikkeling wel rendabel zijn.
Benieuwd geworden?
Bent u benieuwd geworden naar de mogelijkheden voor ùw zendingen? Neem dan contact op met onze sales afdeling via sales@ritra.nl of telefonisch op 010 767100.
Ander belangrijk nieuws