+31 (0)10 76 71 000
Select language

Dreigt Brexit te vertragen door coronavirus?

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Dreigt Brexit te vertragen door coronavirus?

Brexit

Eerder dit jaar schreven we een artikel over de Brexit. Wat was er nu ook al weer precies besloten in januari? En wanneer gaan we er in de rest van Europa iets van merken? Ook hebben we u geadviseerd over voorbereidingen die u kon treffen voor een soepel verloop. Inmiddels is het Verenigd Koninkrijk zwaar getroffen door het coronavirus. Ook op de plannen en afspraken omtrent Brexit heeft dit zijn weerslag. In deze update vertellen we u graag over de huidige stand van zaken, de gevolgen en welke plannen de Britse regering maakt om de handel goed te stroomlijnen.

 

 

Verzoek tot uitstel van Brexit vanuit de logistiek sector

Vanwege de uitbraak van COVID-19 in het Verenigd Koninkrijk afgelopen maart hebben de Britten andere prioriteiten gekregen. Diverse Britse logistieke bedrijven zijn bang dat ze hierdoor niet op tijd klaar zijn met de voorbereiding op Brexit in januari 2021. Vertegenwoordigd door de organisatie Freight Transport Association (FTA) heeft men de regering in Londen inmiddels een officieel verzoek tot verlenging van de overgangsperiode gedaan.

 

De daadwerkelijke uittreding van de Europese Unie staat nog steeds gepland op 31 december 2020. Maar nu de distributie van voedsel en medische (hulp-)goederen alle aandacht vergt komt de logistieke sector niet toe aan de nodige voorbereidingen. Los van de moeilijkheden die zij ondervinden door hinder in het logistieke proces als gevolg van de coronacrisis, heeft men daarnaast te maken met een hoger ziekteverzuim en bezorgdheid over de rendabiliteit van afnemers.

 

 

 

De Britse Regering kijkt om zich heen

Natuurlijk zijn het niet alleen de logistieke bedrijven die zich zorgen maken of zij klaar zijn voor de naderende Brexit. Uiteraard is ook de Britse regering zich volledig bewust van haar kwetsbaarheid. Zowel nu als straks na Brexit. De Britten hebben na uitbraak van het coronavirus gemerkt dat zij, als geen ander, erg afhankelijk zijn. Het logistieke probleem van het Verenigd Koninkrijk is hiermee extra onderstreept.

 

Naar aanleiding van een artikel in de Britse zakenkrant Financial Times kunnen we concluderen dat de regering huidige en toekomstige logistieke opties onder de loep neemt. Op dit moment wordt er gekeken naar alternatieven buiten de overheersende route Dover – Calais. Een groter netwerk van havens moet zorgen voor een betere bevoorrading van het Verenigd Koninkrijk.

 

 

 

Capaciteit en samenwerking met andere havens

Zo komt ook de mogelijke capaciteit van andere havens als Harwich en Felixstowe aan het licht. Via deze havens kunnen de Britten gaan samenwerken met Zeebrugge, Antwerpen en Rotterdam en zullen zij daardoor minder afhankelijk worden van Frankrijk.

 

Door de ontwikkeling van havens aan de oostkust voor meer “roll-on, roll-off” -verkeer zou men meer handel met België of Nederland kunnen uitoefenen in geval van verstoring in Frankrijk. Felixstowe, de grootste containerhaven van Groot-Brittannië, is al begonnen met de ontwikkeling van haar faciliteiten.

 

 

 

Verwachte stakingen in geval van een uitgestelde Brexit

De streefdatum voor de Brexit is nog steeds 1 januari 2021. Als men niet op tijd klaar is met de voorbereidingen wordt er gevreesd dat er lange wachtrijen zullen staan voor Franse douanekantoren.

 

Eerder al heeft een actie van veerbootwerkers de werkzaamheden in de haven verstoord. De harde onderhandelingstechnieken van Boris Johnson ten opzichte van een quota voor de visserij dreigen wederom tot protesten te leiden. En zoals altijd zal dit grote gevolgen hebben op de importmogelijkheden van de Britten.

 

Voor aanvullende informatie, vragen en antwoorden met betrekking tot Brexit kunt u altijd contact opnemen met uw Ritra contactpersoon.

Het artikel uit Financial Times leest u hier.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Chat with us