Een containermarkt staat nooit stil
28 november 2023
We worden in de laatste maanden van het jaar overladen met nieuws en feiten. De één na de andere rederij publiceert haar resultaten, we horen dagelijks hoe duurzaam vervoer een steeds grotere plek verovert op de logistieke markt en tot slot slaan de aankondigingen van de eerste, nieuwe toeslagen per januari 2024 ons om de oren. De hoogste tijd voor een update van een altijd levendige containermarkt.
Rederijresultaten 2023
De berichten van rederijen over tegenvallende, financiële resultaten stromen de laatste weken binnen. Is dat dan zo verwonderlijk? Nee niet echt, zal ook u als verlader beamen. Want dat het niet door kon gaan zoals in de voorgaande, ‘gouden’ coronajaren is logisch, toch?
Als we de recent gepubliceerde cijfers erbij pakken is de terugval wel immens te noemen. Bij een aantal rederijen wordt ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar zelfs meer dan de helft aan omzet ingeleverd. En ondanks dat sommige rederijen de twee laatste kwartalen zelfs meer hebben vervoerd dan een half jaar daarvoor, houden ze toch aanzienlijk minder winst over.
Duurzaam vervoer bovenaan op de agenda
Door dalende tarieven, het overschot aan ruimte en capaciteit en de (te) langzaam herstellende consumentenmarkt is de markt nog verre van in balans. Maar is het afnemende aanbod van lading de enige zorg van rederijen op dit moment? Helaas niet. Er ligt nog een ander groot vraagstuk op hen te wachten. De kwestie ‘duurzaam vervoer’ wordt steeds belangrijker en investeringen kunnen niet langer worden uitgesteld.
Het Klimaatakkoord liegt er niet om. In 2050 moeten wij allen klimaatneutraal vervoeren. Een ambitieus doel waarvoor veel investeringen nodig zijn. En daar moet én kan men niet langer mee wachten. Ook wij als expediteur en u als verlader gaat dit merken in de portemonnee. Iedere schakel binnen de logistieke sector zal een bijdrage moeten leveren om samen het doel te behalen.
Nieuwe toeslagen 2024
Vorige maand schreven wij al een artikel over de nieuwe ETS-belasting. De kosten die gemoeid zijn met het toetreden tot het Europese emissiehandelssysteem (ETS) per 1 januari a.s. zullen u én wij voor ieder uitgevoerd transport (gedeeltelijk) moeten betalen aan rederijen. De opbrengst van deze kosten worden gebruikt voor investeringen in (toekomstig) duurzamer transport. Op dit moment zijn we de aankondigingen hierover van alle verschillende rederijen aan het verzamelen. Als dit allemaal inzichtelijk is zullen we dit uiteraard direct aan u laten weten.
Uit onverwachte hoek kwam ook Hutchison Ports ECT Rotterdam deze maand met een aankondiging voor een nieuwe toeslag per 1 januari 2024. Vergelijkbaar met de actuele tijdtoeslag van RWG-terminal tijdens piekuren, echter aangevuld met een klimaattarief. Zo wil men bijdragen aan de klimaatdoelstellingen en tegelijkertijd een betere spreiding van het wegvervoer realiseren.
Houd voor de laatste ontwikkelingen rondom bovengenoemde toeslagen alstublieft onze website in de gaten.
Ander belangrijk nieuws