+31 (0)10 76 71 000

Eindejaarsinterview met Martijn Berghout

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Eindejaarsinterview met Martijn Berghout

Eindejaarsinterview

Het nieuwe jaar ligt als een onbeschreven blad voor ons. Dit is een mooi moment voor bezinning. In dit eindejaarsinterview vragen we Martijn Berghout, Ritra Cargo’s mede-eigenaar en directeur, om terug te kijken op het voorbije jaar. Daarnaast zijn we natuurlijk benieuwd naar de huidige ontwikkelingen binnen Ritra Cargo èn wat de verwachtingen zijn voor 2023.

 

 

Verrassende marktontwikkelingen bij collega’s, de invloed van corona, de steeds belangrijker wordende digitalisering; in één jaar gebeurt er veel op logistiek vlak. Hoe blik jij terug op het jaar wat achter ons ligt?

“Een woord wat als eerste bij mij opkomt is: overnames. Er is tijdens de pandemie door rederijen en flink wat logistiek dienstverleners veel geld verdiend en je ziet de behoefte om snel te willen groeien. Rederijen proberen meer grip te krijgen op de gehele logistieke keten. Zij deinzen niet terug voor overnames van expediteurs. Zelfs de aanschaf van vliegtuigen wordt niet geschuwd. Er wordt van alles uit de kast gehaald om grip te krijgen op andere sectoren. Ook de luchtvaartbranche moet hier nu dus aan geloven.”

 

“Daarnaast zie je de grote, zogenaamde ‘global’ expediteurs hun marktaandeel vergroten door overnames. Ik ken de precieze intentie natuurlijk niet, maar ik denk dat de kwaliteit van dienstverlening er niet altijd op vooruit gaat naarmate aanbieders groter worden.”

 

 

Als we de algehele situatie even achter ons laten, hoe vind jij dat Ritra Cargo zich het afgelopen jaar heeft onderscheiden?

“Ik durf wel te zeggen: persoonlijkheid. Hoe lastig wordt het je tegenwoordig niet gemaakt om persoonlijk iemand te spreken? We merken het waarschijnlijk allemaal ook wel op persoonlijk vlak en in ons dagelijks leven. Naarmate de toeleverancier groter is, ben je meer en meer afhankelijk van een goed werkende, digitale omgeving. En als die digitale omgeving dan niet naar behoren werkt, of jou op dat moment geen oplossing biedt, dan loop je dikwijls vast.”

 

“Ik probeerde laatst als particulier telefonisch contact te krijgen met een grote luchtvaartmaatschappij, over een vergoeding voor mijn zoekgeraakte koffer. Dat was gewoon onmogelijk. Er is nergens een telefoonnummer te vinden. Zelfs op e-mails kwam geen antwoord. Ik kon alleen chatten met een computer.”

 

“Bij Ritra Cargo geloven wij tot op de dag van vandaag, waarin veel (nieuwe) aanbieders zich meer en meer profileren als digitale expediteur, in een persoonlijke aanpak. Je kunt toch niet van mensen verwachten dat zij hun volledige logistieke proces, uitdagingen en zorgen bij je neerleggen, zonder dat ze je ooit hebben gezien of gesproken en een bepaalde mate van partnership met je hebben opgebouwd?”

 

 

Los van de persoonlijke benadering, hoe gaat Ritra Cargo om met de hedendaagse digitalisering?

“Ik realiseer me dat digitalisering belangrijk is en ik ben blij dat we ruim 11 jaar geleden zijn gestart met de ontwikkeling van het huidige TRACOS. Met dit online platform bieden wij een slimme oplossing voor de logistieke uitdaging van verladers. Zo bijzonder, om een online platform te hebben zoals sommige digitale expediteurs pretenderen, is dat dus niet.”

 

“Ritra’s TRACOS is destijds ontwikkeld en bedoeld om het e-mail verkeer omtrent zendingen te reduceren, op PO-niveau inzicht te geven en via het portaal hierover actief te communiceren met elkaar. We hebben er inmiddels met een eigen IT- team 11 jaren van ontwikkeling in zitten. Altijd erop gericht om te voldoen aan klant specifieke eisen en wensen.”

 

“Al die jaren van investeren, aanpassen en verbeteren maakt dat TRACOS vandaag de dag een volwassen portaal is, waarin veel meer te doen en terug te vinden is dan in de beginfase. Zo is TRACOS, naast persoonlijke benadering, één van de twee belangrijkste pijlers van onze dienstverlening geworden.”

 

 

Hoe staat het met de laatste ontwikkelingen op digitaal gebied, kunnen we nog iets extra’s verwachten van TRACOS in 2023?

“Het is uiteraard van vitaal belang om TRACOS te blijven ontwikkelen. Veel klanten werken er al tot volle tevredenheid mee, maar dat kan altijd beter. Er zijn ook nog steeds heel wat klanten die TRACOS niet gebruiken. Waarschijnlijk omdat de huidige manier van werken bij deze relaties ook gewoon prima voldoet?”

 

“Toch willen we klanten er in het komende jaar op wijzen wat TRACOS allemaal voor hen kan betekenen. We hebben zelfs een product owners team aangesteld dat de opdracht heeft om nieuwe, slimme features en gebruiksgemak te bedenken en tegelijkertijd TRACOS meer bij relaties onder de aandacht te brengen. Uiteraard vervangt TRACOS de persoonlijke benadering niet, maar het kan je leven wel een stuk gemakkelijker maken.”

 

 

Wat kunnen we verder nog van Team Ritra verwachten in 2023?

“Naast TRACOS blijft onze persoonlijke dienstverlening de andere belangrijke pijler. Je kunt nog zo digitaal zijn; bereikbaarheid en persoonlijk contact met jouw vaste aanspreekpunt zijn minstens zo belangrijk.”

 

“De term ‘Team Ritra’ gebruiken we zelf graag, maar we worden ook door klanten dikwijls zo genoemd. Onze klanten vinden het prettig om nog even kort iets af te stemmen, het team vindt het fijn als alles duidelijk en goed doorgesproken is. Geen verrassingen achteraf, geen addertjes onder het gras. Dit zijn we, dit doen we en dat blijft zo.”

 

“Op ons zeer vakkundige team, met collega’s die gemiddeld al ruim 15 dienstjaren bij Ritra werken, ben ik supertrots. Aan de zo belangrijke kennis en kwaliteit van deze mensen en hun inzet en gedrevenheid om áltijd de juiste informatie te verstrekken, wordt soms makkelijk voorbijgegaan… Het is overigens voor veel klanten van Ritra Cargo een vanzelfsprekendheid dat het zo is, en dat is ook zeker iets om trots op te zijn.”

 

“We hebben ons kantoor op Schiphol recentelijk verbouwd en voorzien van het prachtige meubilair dat wij in Rotterdam al even hebben staan. Dat geeft een geweldige impuls en met de komst van twee nieuwe collega’s (1 sinds de zomer en 1 per 2 januari aanstaande) zijn we ook op Schiphol compleet en helemaal klaar voor 2023!

 

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Mogen we u terugbellen om te bespreken wat we voor uw bedrijf kunnen betekenen?
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.