+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Eindejaarsinterview met Ritra’s Martijn Berghout

Eindejaarsinterview met Ritra’s Martijn Berghout

Eindejaarsinterview met Ritra's Martijn Berghout

Het jaar is omgevlogen, met rasse schreden naderen we 1 januari. 2024 was een jaar waarin ‘onvoorspelbaarheid’ de overhand leek te hebben. In dit eindejaarsinterview hebben we Ritra Cargo’s mede-eigenaar en directeur Martijn Berghout gevraagd naar wat hem is opgevallen in het afgelopen jaar. Daarnaast licht hij uiteraard ook toe wat zijn plannen zijn voor 2025.

 

 

Zonder sterk team ben je nergens

“Laat ik allereerst beginnen met een paar woorden over ons sterke team. Zelfstandig, betrokken en toegewijd zijn ze, stuk voor stuk. Iedereen, in zowel Rotterdam als op Schiphol, is bereid om iedere keer weer onze klanten tevreden te houden in deze uitdagende markt.”

 

“Een mooie toevoeging is daarnaast ACS Cruise Services. Met deze marktontwikkeling is Ritra een geheel nieuwe weg ingeslagen, die ons zeker geen windeieren heeft gelegd. Het team, wat verspreid werkt over onze beider kantoren én daarnaast vaak ook op locatie te vinden is, heeft het afgelopen jaar hard gewerkt om hier, met succes, een goedlopende onderneming van te maken.” 

 

“Met onze kennis, knowhow en expertise brengen we ook, en als we kijken naar 2024 misschien zelfs wel juíst, minder leuk nieuws op een correcte en proactieve manier over op onze klanten. Want op die uitdagende markt, waar hogere kosten, rollovers en vertragingen van meerdere weken aan de orde van de dag zijn, klaren we die klus met elkaar én met onze klanten. We verliezen niet uit het oog wat Ritra, Ritra maakt: persoonlijk, betrouwbaar en gedreven.”

 

 

 

2024: een grillige, onvoorspelbare markt

“Wat mij opviel in 2024 is toch wel hoe de wereldwijde problematiek door rederijen aangegrepen lijkt te worden om tariefverhogingen door te voeren. Het lijkt een nieuwe norm, gesteund door mogelijkheden sinds COVID. Ik noem hierbij bijvoorbeeld een staking in de V.S., een opdrogend Panamakanaal en verstoring door de Rode Zee-crisis. Natuurlijk zijn de gevolgen direct van invloed op de operationele kant van de containermarkt, maar de mate waarin de markt met tariefverhogingen reageert vind ik buitenproportioneel.”

 

“Diezelfde onvoorspelbaarheid zorgt ervoor dat verwachtingen met betrekking tot het tariefniveau niet meer te voorspellen zijn. Wel is het een gegeven dat er vanaf volgend jaar meerdere nieuwe schepen in de vaart zullen worden genomen. Hopelijk geeft dit de markt wat lucht. Vanwege alle strubbelingen op zee waren veel van onze klanten in het afgelopen jaar genoodzaakt om hun zendingen als luchtvracht of sea-air te boeken. Ondanks dat dit uiteraard niet ideaal is, ben ik wel gelukkig met de manier waarop dit is opgepakt door ons team op Schiphol. Ze hebben snel geschakeld terwijl de druk behoorlijk toenam.”

 

 

 

Arbeidskrapte, een veranderd ondernemersklimaat & AI

“Wat mij daarnaast opvalt is het laag gewaardeerde ondernemersklimaat en de arbeidskrapte; de enorme energie die je als werkgever in recruitment moet stoppen is heel erg veranderd ten opzichte van een paar jaar geleden. Strengere regelgeving vanuit Brussel en compliances zoals CSRD, CBAM en EUDR zijn uiteraard belangrijk, maar ze maken het zaken doen voor ondernemers wel lastiger en leveren veel extra werk op.“

 

CSRD is op dit moment voor ons nog niet verplicht, maar voor veel grote ondernemingen, en dus ook voor een aantal van onze klanten, wel. Uiteraard willen we hier wel alvast op vooruitlopen en wij zullen dan ook onze doelstellingen hierop aanpassen.”

 

“Daarnaast zullen we meer gaan doen met AI. En dan houd ik me graag weg van het inzetten van AI als ‘gesprekspartner’ in de vorm van een Chat of e-mail. Ik denk dan meer aan AI als ondersteuning en hulpmiddel voor slimme oplossingen en om het werk te verbeteren en te vergemakkelijken. Vergelijkbaar met de eerste bewegingen online, zoals we die ruim 25 jaar geleden meemaakte.”

 

 

 

TRACOS in 2025

“Graag wil ik ook nog een korte update delen over ontwikkelingen in ons online supply chain platform TRACOS. In de lente van 2025 zullen we onze diensten verder uitbreiden. Weliswaar ligt de focus op onze belangrijkste productielanden in het Verre Oosten. Maar in het nieuwe jaar zullen we deze tool ook gaan gebruiken om de gebieden verder uit te breiden en te optimaliseren. Dit heeft dan bijvoorbeeld betrekking op landen als Pakistan, Indonesië, Thailand en Vietnam.”

 

“Dit komt erop neer dat we volgend jaar ook een manier ontwikkelen om na ontvangst van een boeking deze direct ‘visibility’ te geven, ongeacht vanuit welke locatie de zending wordt verscheept en of deze al status ‘approved’ heeft. Dat gaat ons wederom een stukje verder brengen naar wereldwijde expansie.” 

 

 

 

In 2025 nog meer uitkijken naar wat er écht toe doet

“In een markt waarin we dagelijks worden geconfronteerd met een klimaatcrisis, houthi-rebellen en een langlopende oorlog vind ik het nóg belangijker geworden om maatschappelijk te ondernemen. Waar we voorheen on the spot vaak impulsief een project, initiatief, actie of goed doel steunden, zoals dit jaar bijvoorbeeld 3FM Serious Request, hebben we besloten om dat in de toekomst (ook) in een consistente vorm te gaan doen.”

 

“Per 1 december jl. is Ritra een trotse ‘Buddy’ van Unicef en ondersteunt daarmee Unicef’s project ‘Plastic Bouwstenen’ in Ivoorkust. Wij gaan hiervoor met Unicef een samenwerking aan voor langere tijd. Met het langlopende project ‘Plastic Bouwstenen’ wordt een schonere leefomgeving gecreëerd, kunnen kinderen weer naar school én worden de vrouwen die plastic inzamelen, ondersteund. Zo worden zowel het afvalprobleem, lokale werkgelegenheid als een tekort aan klaslokalen aangepakt.”

 

“Met deze mooie gedachte in het achterhoofd rest het mij om u en uw geliefden namens team Ritra heel fijne kerstdagen en een succesvol 2025 toe te wensen!”

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.