+31 (0)10 76 71 000
Select language

Verladers Ever Given opgescheept met enorme claims

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Verladers Ever Given opgescheept met enorme claims

averij grosse

Bijna een week lang blokkeerde de Mv. Ever Given het Suezkanaal. Op maandag 29 maart is zij eindelijk verlost uit haar benarde positie. Het scheepvaartverkeer is daarna weer langzaam op gang gekomen. Maar helaas krijgt een ongeval van deze omvang verzekeringstechnisch nog wel een staartje voor verladers.

 

 

Ever Given averij grosse verklaard

Na bijna een week vast te hebben gelegen is het getrainde bergingsspecialisten gelukt om Mv. Ever Given weer in beweging te krijgen. Het containerschip blokkeerde op een zeer ongelukkige plek het andere scheepvaartverkeer. Met behulp van sleepboten, veel mankracht, de getijdewerking en een forse windstoot, is het gelukt het om weer los te komen.

 

In het nabijgelegen Great Bitter Lake heeft er een inspectie van het schip plaatsgevonden. De Mv. Ever Given ligt daar nu nog steeds voor anker. De kosten van de berging zijn enorm. De eigenaar heeft onder druk van de naderende claims daarom averij grosse verklaard.

 

 

Alle verladers betalen mee

Bij averij grosse moeten alle verladers meebetalen aan de bergingskosten. De schadeafwikkeling wordt in handen gelegd van één partij. Zij communiceren namens de eigenaren van het schip. Zaken waarin averij grosse wordt verklaard nemen meestal jaren in beslag. Dit zal voor Mv. Ever Given, gezien het zeer grote aantal ladingbelanghebbenden, niet anders zijn.

 

De eigenaren wordt gevraagd om voldoende bankgaranties te stellen voordat hun containers worden vrijgegeven. Dit om ervoor te zorgen dat de betaling van alle gemaakte kosten en toekomstige schadeclaims zijn afgedekt. Daarnaast wil de schade-expert van iedere ladingbelanghebbende een garantie voor de bijdrage in de averij grosse ontvangen. Dit noemt men een “Average Guarantee”.

 

Vooral kleinere ondernemers kunnen in grote problemen komen door averij grosse. Bijvoorbeeld als zij waardevolle goederen aan boord hebben waarvoor de leverancier al betaald is. Nu de goederen niet kunnen worden afgeleverd en de betaling voorlopig uitblijft, ontstaat er een cashflow probleem. Daarnaast wordt ook van hen verwacht dat zij meebetalen aan de kosten van de schade. Zo kan averij grosse voor deze ondernemers een financiële strop betekenen.

 

 

Transportverzekering dekt meer dan alleen de lading

Als u als verlader een transportverzekering afsluit, dan staat de betrokken verzekeraar garant. Heeft u geen verzekering afgesloten, dan krijgt u geen vergoeding voor ontstane schade.

 

Als u niet verzekerd bent en er is sprake van averij grosse moet er op verzoek een “kasdeposito” worden afgegeven. Dit is een soort bankgarantie voor de gemaakte kosten. Als de garantie niet wordt afgeven dan wordt de lading niet vrijgegeven. U hoeft dus zelf geen ladingschade te hebben om toch voor deze kosten te moeten opdraaien.

 

Ritra Cargo adviseert u om te alle tijden een transportverzekering af te sluiten. Dit kan op verschillende manieren. Zo kunt u kiezen voor een verzekering per zending. Als u regelmatig verscheept dan is een doorlopende verzekering waarschijnlijk meer geschikt. Mocht u geen verzekering willen afsluiten dan adviseren wij u om de bespaarde premie als spaarpotje reserveren. Deze kunt u dan later gebruiken bij een eventuele schade situatie.

 

Als aangesloten expediteur bij FENEX kunnen wij u voorzien van informatie en advies. Neemt u hiervoor gerust eens contact met ons op.

 

Ander belangrijk nieuws
Call us Chat with us