Enorme prijsstijgingen wegvervoer 2023
30 oktober 2022
De nieuwe CAO-onderhandelingen zijn begonnen en de eisen liegen er niet om. Vakbond FNV zal zich hard gaan maken voor betere arbeidsvoorwaarden. De nadruk ligt op verhoging van de lonen en versoepeling van de werktijden. Daarnaast spelen externe factoren, zoals de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de wereldwijde prijsinflatie, een grote rol. De prijsstijging voor 2023 wordt daarmee waarschijnlijk de grootste sinds jaren.
Zeer stevige CAO-onderhandelingen gaande
Traditiegetrouw zijn de CAO-onderhandelingen direct na Prinsjesdag van start gegaan. Van diverse bronnen hebben wij inmiddels vernomen dat de eisen die dit jaar op tafel liggen niet mals zijn. De vakbond gaat de onderhandelingen in met een minimale looneis van wel 12%. Zij verwijzen hiermee naar de huidige prijsinflatie, welke voor oktober vermoedelijk op 12 procent wordt vastgesteld.
Het is niet acceptabel dat iemand erop achteruit gaat, zo vindt de vakbond. Daarnaast roepen zij werkgevers op wat extra’s te gaan doen voor hun werknemers. Het CAO-akkoord is hierdoor vooralsnog niet in zicht. Dit is tevens de reden dat het jaarlijkse rapport voor kostenontwikkelingen van Panteia, TLN en evofenedex, nog niet is uitgebracht. De vermoedelijke publicatie volgt op donderdag 10 november aanstaande.
Tarieven 2022 al eerder bijgesteld
De grondstoffen, en daarmee de aanschafwaarde van vrachtwagens, zijn sinds afgelopen jaar veel duurder geworden. De onverwachte oorlog tussen Rusland en Oekraïne heeft de tarieven ook geen windeieren gelegd. Daarnaast zorgen nieuwe wet- en regelgeving, zoals de zogenaamde ‘terugkeerplicht voor voertuigen en chauffeurs’, voor minder doorstroming en dus minder opbrengst voor wegvervoerders.
Dit alles maakt het voor transporteurs moeilijk om de beschikbare capaciteit zo optimaal mogelijk te benutten. Dit heeft er tevens toe geleid dat de daadwerkelijke percentages tot nu toe substantieel afwijken van de prognoses van 2021. Zo is de raming voor binnenlands containervervoer over de weg ruim 10% hoger uitgevallen. In oktober 2021 werd deze nog ingeschat op 4,3%, de laatste bandbreedte laat zien dat deze nu op 15,8% zit.*
Personeelstekort blijft zorgelijk
Er spelen natuurlijk meer factoren mee dan alleen de onverwacht hoge prijsinflatie en de gevraagde loonsverhogingen. De onzekere ontwikkeling van de brandstofprijzen en de gevolgen van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne maken het totaalbeeld niet eenvoudiger. Daarnaast moeten werkgevers de komende jaren rekening (blijven) houden met hogere personeelskosten.
Op dit moment staan er ongeveer 10.000 vacatures open voor vrachtwagenchauffeurs. Het tekort, voor het overgrote deel veroorzaakt door vergrijzing, blijft een groot probleem. Ook speelt het zeer hoge ziekteverzuim van 7% de vervoerssector parten. Er is èn blijft een groot gebrek aan geschikt en volledig inzetbaar personeel.
Grootste prijsstijging sinds jaren
Wel is met zekerheid te zeggen dat, voorlopend op de besprekingen, verladers rekening moeten houden met de grootste prijsstijging sinds jaren. Er wordt een tariefsverhoging verwacht van minimaal 10 à 15 procent.
De release van het rapport over kostenontwikkelingen is verschoven naar donderdag 10 november. Nadat de definitieve informatie is vrijgegeven zullen wij u hierover zo spoedig mogelijk informeren.
* Bron: Panteia, Kostenontwikkelingen 2022-2023. Tussentijdse notitie voorlopige realisatie 2022
Ander belangrijk nieuws