+31 (0)10 76 71 000
Select language

Ernstige congestieproblemen in Noord-Europese havens

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Ernstige congestieproblemen in Noord-Europese havens

Congestieproblemen Noord-Europa

Na een maandenlange sluiting is het leven in de Chinese havenstad Shanghai weer langzaamaan ‘normaal’ aan het worden. Sinds de heropening op 1 juni jl. is er een enorm ladingoverschot weggewerkt. Maar waar de ergste ongemakken in Shanghai inmiddels zijn opgelost, worden er nu problemen verwacht in Noord-Europa. Binnenkort zal deze grote berg lading namelijk de, toch al overbelaste, terminals gaan bereiken.

 

 

Shanghai is back in business

Van begin april tot en met eind mei van dit jaar was de haven van Shanghai gesloten voor alle soorten van vervoer. Door de talloze Omikron besmettingen achtte de Chinese regering het niet langer mogelijk om het havengebied open te houden. Na een maandenlange lockdown werden de werkzaamheden op 1 juni jl. stapsgewijs, weer hervat.

 

Sinds de heropening is de achterstand met succes weggewerkt. De situatie lijkt sinds een aantal dagen dan ook goed onder controle te zijn. Daarnaast helpt het natuurlijk mee dat diverse rederijen eerder dit voorjaar al hadden aangekondigd ongeveer een derde van de afvaarten te annuleren. Door deze blank sailings meren er veel minder containerschepen aan dan gebruikelijk is in deze periode, en krijgt de haven als het ware wat ‘lucht’.

 

 

 

Stapelen in Noord-Europa

Als gevolg van de heropening van het havengebied van Shanghai komt er in de aankomende periode een enorme golf aan importcontainers naar Noord-Europa toe. Met het hoogseizoen in aantocht gaat dit leiden tot zorgwekkende tijden voor havens als Hamburg, Bremerhaven, Antwerpen en Rotterdam.

 

De huidige Noord-Europese terminals zijn pers lot van rekening al overbelast. Grote hoeveelheden lege containers, wachtend op exportlading, staan opgestapeld. Meerdere keren per week verzoeken rederijen transporteurs om te switchen van het ene naar de andere depot. Dit om het grote imbalanceprobleem enigszins bij te sturen. De hoeveelheid importlading uit Azië is immers nog altijd veel meer dan de exportlading die ernaartoe gaat.

 

 

 

Gevolgen aan de wal

Ook andere partijen ondervinden last van de grote toestroom van importlading. Zo staan magazijnen en loodsen rondom Noord-Europese havens stampvol. Naast de gebruikelijke op- en overslag hebben zij sinds een aantal maanden ook te maken met langdurige opslag van goederen. Duizenden containers en zendingen, bestemd voor Rusland, staan vast. Deze goederen zijn door de douane geblokkeerd voor verder vervoer.

 

De terminals van Antwerpen en Hamburg hebben op dit moment een minimale bezettingsgraad van 90%. In Rotterdam is dat zelfs 95%. Door deze omstandigheden liggen containerschepen veel langer voor de kant. De wachttijden voor op- en overslag lopen hierdoor op, wat leidt tot vertragingen van afvaartschema’s.

 

De uitzonderlijke congestieproblemen zijn ook slecht nieuws voor feeders en binnenvaartschepen. Containerschepen krijgen ten alle tijden voorrang en daarom moeten andere schepen achteraan in de rij aansluiten. Wachttijden van 4 tot 5 dagen voor het aanmeren maakt dat vooruit plannen momenteel ontzettend lastig is. Dit was dan ook de voornaamste reden voor de haven van Antwerpen om alle binnenvaartactiviteiten tot zeker eind juni stop te zetten.

 

Benieuwd naar andere ontwikkelingen? Lees dan ons volledige nieuwsoverzicht.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Call us Chat with us