Ernstige vertraging en tekorten uit China
29 mei 2024
De aanhoudende situatie in de Rode Zee, het tekort aan zeecontainers en minder beschikbare ruimte aan boord op de route Azië-Europa, vraagt om een lange adem van ons als expediteur, maar ook van u als verlader. In dit artikel delen wij de laatste stand van zaken met u. Ook geven we u een paar tips om zelf zoveel mogelijk mee te bewegen op deze lastige containermarkt.
Steeds meer vertragingen
De problematiek in de Rode Zee zorgt nog steeds voor sectorbrede problemen. Bijna alle schepen lopen momenteel vertraging op. Deze komt bovenop de al bestaande vertragingen. In alle Chinese havens zijn er veel problemen. Er is op de route Azië-Europa een flink tekort aan schepen.
Helaas zal de ellende sowieso nog aanhouden tot het derde kwartaal van 2024. Rederijen moeten vaak omvaren en schepen hebben daardoor minder laadcapaciteit. De schaarste zorgt voor hogere tarieven.
In de stijging van de tarieven lijkt voorlopig geen verandering te komen. Om de extra kosten te dekken, zullen rederijen sommige toeslagen tijdelijk verhogen. Ook maken ze uiteraard gebruik van de situatie en verkopen ze de ruimte, vooral bij late boekingen, voor steeds hogere dagprijzen (spot-tarieven).
Ruimteproblemen, blank sailings en rollovers
De ruimteproblemen in China en Zuidoost-Azië zijn in de afgelopen weken helaas nog verder toegenomen. Veel containers worden momenteel niet volgens schema geladen in de oorsprongs- of tussenhavens. Bovendien hebben rederijen het aantal afvaarten met 40% verminderd ten opzichte van april en zijn de schepen vaak ver voor vertrek al helemaal volgeboekt.
Deze problemen zorgen ervoor dat de vaarschema’s niet meer kloppen. De kans is groot dat uw zending vertraging oploopt. Ook worden er regelmatig Blank Sailings toegepast. De extra ingeplande Blank Sailings moeten helpen om vertragingen te verminderen en daarnaast de betrouwbaarheid van de vaarschema’s te verbeteren. De toegenomen vraag zorgt voor extra meldingen van gerolde containers en volle schepen, naar verwachting tot zeker eind juni.
Wat kunt u doen?
U moet als verlader rekening houden met een verhoogde kans op vertragingen en een gebrek aan scheepsruimte. Zorg er dus voor dat u tijdig boekt, minimaal 3 à 4 weken van te voren.
Daarnaast is het van belang dat u de lijnen met uw leverancier kort houdt. Uw leverancier en onze overzeese agenten hebben onderling veel contact. Echter zijn wij allen ook afhankelijk van het tijdsverschil. Snel schakelen tussen alle partijen kan het verschil maken tussen een plekje aan boord of een gemiste afvaartmogelijkheid.
Ander belangrijk nieuws