Import expediteur Brian over actiedisplays opbouwen, animatiefiguren en ICT
31 augustus 2017
Animatiefiguren en kinderen, een gouden combinatie voor retailers. De onesies, pyjama’s en andere kledingstukken die hiermee zijn bedrukt kom je overal tegen. Zo ook in supermarkten, waar één van onze klanten dit type producten aan levert. Onlangs mocht import expediteur Brian voor hen 725 actiedisplays met merchandise in elkaar laten zetten. Hij vertelt hoe deze displays uiteindelijk in honderden supermarkten terechtkwamen, en hoe ICT zijn klant hierbij structuur en overzicht gaf.
Kant-en-klare displays voor in de winkel
Displays in elkaar zetten is een dienst die je misschien niet direct bij een expediteur verwacht. Toch worden dit type werkzaamheden vaak door ons georganiseerd, net zoals bijvoorbeeld prijskaartjes vervangen en producten labellen. Met dit soort value added services heeft import expediteur Brian dan ook veel ervaring.
Brian: “De opdracht kant-en-klare actiedisplays voor in supermarkten komt met enige regelmaat bij mij voorbij. Deze klant doet veel merchandise, wat wordt verkocht in supermarkten. Dit keer ging het om allerlei kleding van de Minions en Paw Patrol. Ook leuk om thuis te vertellen, want mijn kinderen zijn hier enorm fan van”
Het in elkaar zetten van displays vraagt om een hele reeks aan handelingen. Van platen vouwen, tot het display in elkaar zetten en deze vullen met de producten. In onze loods werden alle 725 stuks in elkaar gezet. Vervolgens werden deze landelijk verspreid onder de distributiecentra van de supermarktketen. Hierbij werd elk display individueel verpakt in een kartonnen hoes, om zo beschadigingen te voorkomen.
Alle ordergegevens in één digitaal overzicht
Veel klanten maken gebruik van Electronic Data Interchange (EDI). Hiermee worden ordergegevens realtime uitgewisseld tussen klant en expediteur. Vanaf het moment van verscheping uit het productieland, tot aan de aflevering bij het distributiecentrum. Maar klanten kunnen bijvoorbeeld ook invoeren hoeveel stuks er nodig zijn op een bepaald afleveradres- en datum. Zo wordt overzicht en structuur gecreëerd. Voor het leveren van de merchandise actiedisplays werd ook gebruik gemaakt van EDI.
Brian: “Zoveel displays in elkaar zetten en leveren, wordt zonder ICT al snel onoverzichtelijk. Mailtjes over transporten accorderen en inplannen, tot details over de producten en displays. Gelukkig is dit tegenwoordig allemaal terug te vinden in één digitaal overzicht. Zo is mijn klant altijd up-to-date, en ik ook.”
ICT structureerde niet alleen het project, maar zorgde ook voor een vlotter verloop. Alle informatie kon meteen online worden ingevoerd en gevolgd. Zo was altijd duidelijk waar men aan toe was.
Uiteindelijk zijn alle opgebouwde displays voor de actieperiode snel en succesvol geplaatst in 725 Nederlandse supermarkten. En de Minions en Paw Patrol kleding? Die vloog zoals verwacht in een mum van tijd de winkels uit.
Ander belangrijk nieuws