UPDATE staking Verenigde Staten
4 oktober 2024
Eerder deze week informeerden wij u over de staking aan de Amerikaanse oost- en Golfkust. Onder leiding van vakbond International Longshoremen’s Association (ILA) lag het werk in alle havens in deze regio’s sinds dinsdag 1 oktober stil. De havens aan de Amerikaanse oost- en Golfkust zijn vanaf vandaag, vrijdag 4 oktober, weer geopend.
Laatste ontwikkelingen d.d. 4 oktober 2024:
Afgelopen nacht zijn de vakbond en werkgeversorganisatie United States Maritime Alliance (USMX) tot een voorlopig akkoord gekomen. De staking is opgeschort tot halverwege januari, dan moet de overeenkomst verder zijn uitgewerkt.
De impact zal hierdoor gelukkig niet zo groot zijn als gevreesd. Echter zal dit wel gevolgen hebben op de betrouwbaarheid van vaarschema’s.
Eerdere berichtgeving op 1 oktober 2024:
Wat is er aan de hand?
Havenarbeiders die werkzaam zijn aan de Amerikaanse oostkust en aan de Golf van Mexico zijn sinds 1 oktober jl. in staking. Zolang er geen cao-overeenkomst is leggen de ruim 45,000 werknemers het werk neer. De impact wordt enorm. Wat betekent dit voor uw zending?
De huidige cao tussen werkgeversorganisatie United States Maritime Alliance (USMX) en de Amerikaanse vakbond International Longshoremen’s Association (ILA) liepen na een looptijd van 6 jaar, gisteren af. Tot nu toe is er nog geen nieuwe overeenkomst bereikt. De ILA heeft aangekondigd om vanaf vandaag, 1 oktober, te staken totdat er een oplossing is gevonden.
Dit betekent dat alle havens aan de Amerikaanse oost- en Golfkust tot nader order gesloten zijn. Er kan geen vracht worden aan- of afgevoerd vanuit havens langs de Atlantische Oceaan en de Golf van Mexico.
Impact lokaal en wereldwijd
De impact wordt enorm. Onze agent in de V.S. heeft ons toevertrouwd dat u rekening moet houden met het volgende: voor elke week dat de staking aanhoudt, ontstaat er een maand achterstand en congestie. Met andere woorden, als de staking drie weken duurt, zal er minstens drie maanden achterstand en congestie zijn.
Als gevolg hiervan zullen klanten met lading die al onderweg is naar dit gebied, op korte termijn hun vracht op zee zien vastzitten. Als de staking langere tijd aanhoudt, kunnen rederijen ervoor kiezen om vracht te verplaatsen naar de Amerikaanse westkust, waar een andere vakbond actief is en nog wel gewoon een cao loopt. Dit zal dan voornamelijk de havens van Los Angeles en Long Beach betreffen.
Houd het nieuws in de gaten
Gezien deze veranderlijke situatie adviseren wij u om onze website, social media en het nieuws hieromtrent in de gaten te houden. Vermoedelijk zal dit ook effect gaan hebben op andere diensten en/of vaargebieden. Uiteraard kunt u ook terecht bij uw vaste Ritra Cargo contactpersoon.
Ander belangrijk nieuws