+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Geen zeevracht zonder Incoterm

Geen zeevracht zonder Incoterm

Incoterms 2023

Incoterms zijn leveringscondities waarmee rechten en plichten van koper én verkoper bij internationaal goederentransport worden geregeld. Om verrassingen achteraf te voorkomen is het belangrijk om de juiste Incoterm te kiezen voor uw importzendingen. Welke komen het meest voor bij zeevracht en wat is de best geschikte Incoterm voor úw zending?

 

 

Afspraak is afspraak

Internationale commerciële voorwaarden, ofwel Incoterms, werden voor het eerst geïntroduceerd in 1936, door de International Chamber of Commerce (ICC). Iedere tien jaar worden deze voorwaarden opnieuw onder de loep genomen. Er zijn momenteel elf Incoterms die worden gebruikt bij internationale zeevracht.

 

Incoterms leggen vast waar koper en verkoper verantwoordelijk voor zijn. Het gebruik van de juiste voorwaarden biedt voordelen én duidelijkheid. Zo kunnen ze zorgen voor lagere transportkosten.

 

Ook kan onenigheid worden voorkomen bij transportschade of fouten die zijn ontstaan tijdens het transport. Zo keert de verzekering bijvoorbeeld alleen uit bij de juiste toepassing van de Incoterms. Houd hier dus rekening mee en neem deze kennis ook alvast mee in het offertetraject.

 

 

Top 4 Incoterms

De Incoterm die u gebruikt bepaalt hoeveel controle u heeft over het transport, de planning en de kosten. Welke Incoterm past het beste bij uw zeevrachttransport? Wij lichten de vier meestvoorkomende Incoterms graag nader aan u toe:

 

  1. De volledige controle met Ex Works (EXW)

Bij de Incoterm Ex Works (EXW) heeft u als importeur maximale controle over uw transporttraject. U kiest namelijk zelf voor een Nederlandse expediteur. Deze regelt het transport voor u van deur-tot-deur. Vanaf de leverancier in het land van oorsprong tot aan uw afleveradres. Zo liggen alle verantwoordelijkheden overzichtelijk bij één partij. Ook weet u vooraf precies wat de kosten zijn en hoe de planning eruitziet. Zo voorkomt u verrassingen achteraf.

 

  1. Het beste tarief en grote mate van zeggenschap met Free On Board (FOB)

Onder de Incoterm Free On Board (FOB) heeft u bijna de volledige controle over het transporttraject. U kiest uw eigen Nederlandse expediteur die het zeevrachttransport en het eindtransport voor u regelt. Alleen het transport vanaf de fabriek tot aan boord van het schip valt onder de verantwoordelijkheid van uw leverancier.

 

Deze verdeling van verantwoordelijkheden heeft een groot voordeel. Meestal geeft de leverancier u namelijk een voordelig tarief voor het transport in het land van oorsprong. Waarom? Simpelweg omdat u ook de goederen bij hem afneemt. Onderaan de streep bent u met FOB dus vaak het voordeligste uit. Tegelijkertijd behoudt u als importeur grotendeels de controle over het transport en de planning. De meeste importeurs geven dan ook de voorkeur aan de Incoterm FOB.

 

  1. De leverancier bepaalt bij Delivery Duty Paid (DDP)

Legt u het hele transporttraject het liefste in handen van uw leverancier? Dat kan onder de Incoterm Delivery Duty Paid (DDP). Dit lijkt daarmee de meest eenvoudige keuze, waarbij u compleet wordt ontzorgd. Echter zitten hier in de praktijk nogal wat haken en ogen aan.

 

Zo zien we regelmatig zendingen voorbijkomen onder de Incoterm DDP, waarbij er problemen zijn. Onder andere bij de douaneformaliteiten, bij invoer, en het betalen van BTW en invoerrechten. Dit heeft vaak onverwachte, extra kosten als gevolg. Importeert u goederen van buiten de EU? Dan raden wij u af om gebruik te maken van de Incoterm DDP.

 

  1. Alles uit handen met Cost, Insurance & Freight (CIF)

Doet uw leverancier een voorstel voor een Incoterm? Dan kiest hij of zij waarschijnlijk voor Cost, Insurance & Freight (CIF). Hierbij is de leverancier verantwoordelijk voor het transport in het land van oorsprong, evenals het zeevrachttransport. De agent kiest vervolgens een Nederlandse expediteur die de afhandeling van de goederen op zich neemt bij aankomst in de Rotterdamse haven. U bent alleen zelf verantwoordelijk voor het eindtransport.

 

Hoe gunstig is de Incoterm CIF dan precies voor u als importeur? Allereerst krijgt u vooraf te horen wat uw transport tot aan de Nederlandse haven gaat kosten. Meestal krijgt u hiervoor een (zeer) voordelig tarief. Daarentegen worden er voor de afhandelingskosten vaak woekerprijzen gerekend. Daarbij worden deze pas achteraf aan u bekendgemaakt en doorbelast. De Incoterm CIF is dus niet transparant en kan vaak onnodig duur uitvallen.

 

 

Dit schema is een vereenvoudigde weergave van de Incoterms. Voor alle details rondom de taak- en risicoverdeling bij Incoterms verwijzen wij u graag naar de website van de International Chamber of Commerce (ICC).

 

 

Meer info?

Wilt u meer informatie over Incoterms of bent u geïnteresseerd in een van onze andere diensten? Neem dan gerust contact met ons op!

 

 

 

Met deze uitleg proberen wij importeurs zo goed mogelijk te adviseren over Incoterms voor zeevracht. Echter kunnen hier geen rechten aan worden ontleend en u blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de keuze van een Incoterm. We raden u aan om u hierin goed te verdiepen.

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.