+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Gevolgen van de staking in Felixstowe

Gevolgen van de staking in Felixstowe

Haven van Felixstowe

In Felixstowe, de grootste haven van het Verenigd Koninkrijk, wordt sinds zondag 21 augustus gestaakt. Terminalbedrijf Hutchison Ports en de Britse vakbond Unite ruziën over betere arbeidsvoorwaarden voor bijna 2000 havenarbeiders. Men krijgt hierbij veel sympathie van naburige havens. Welke hinder kan uw zending hiervan ondervinden?

 

Wat is er aan de hand?

Felixstowe verwerkt ongeveer de helft van de vier miljoen containers die jaarlijks het Verenigd Koninkrijk binnen komen. Port of Felixstowe is daarmee de belangrijkste containerhaven van Groot-Brittannië. De ‘Felixstowe Dock and Railway Company’, oftewel FDRC, is een werkmaatschappij van het Hongkongse Hutchison Ports en zwaait hier de scepter.

 

De staking die op zondag 21 augustus jl. begon, en die eerder werd aangekondigd als achtdaagse werkonderbreking, duurt nog altijd voort. Door deze actie hoopt men loonsverhoging af te dwingen voor de bijna 2000 werknemers van overslagbedrijf FDRC.

 

Initiatiefnemer van deze werkonderbreking is volgens Hutchison Ports niet de schare werknemers, maar de Britse vakbond ‘Unite’. En hiermee is direct de toon gezet. De kibbelende bedrijven vliegen elkaar al jarenlang regelmatig in de haren. Door deze ingrijpende staking lijkt de situatie nu echt te escaleren.

 

 

Onderhandelingen vastgelopen

Unite pleit voor een loonsverhoging van 12 procent. Volgens de vakbond is het havenbedrijf voldoende rendabel om de loonsverhoging toe te kennen. Zij zijn van mening dat de havenarbeiders niet voldoende worden beloond en dat er te veel geld naar aandeelhouders toe gaat.

 

Overslagbedrijf FDRC daarentegen, zegt de werknemers een goed bod te hebben gedaan van gemiddeld meer dan 8 procent over 2022. De vakbond spreekt dat tegen. Volgens Unite bedroeg dit aanbod voor aanvang van de staking slechts 7 procent, plus eenmalig 500 Britse pond.

 

De vakbondsleider van Unite liet afgelopen week doorschemeren dat zij akkoord gaan met een loonsverhoging van 10 procent. Zij zijn van mening hiermee de huidige inflatie gecompenseerd te zien. Aan de andere kant liet hij weten ook niet terug te krabbelen om de staking uit te breiden naar de haven van Liverpool. En dat lijken geen loze woorden. De meerderheid van de havenwerkers aldaar heeft ingestemd om deel te nemen aan een eventuele staking.

 

 

Groot-Brittannië staat op zijn kop

Een neveneffect is dat andere organisaties ook pleiten voor hogere lonen. Zo hebben het metro- en treinpersoneel eerder dit jaar al het werk neergelegd. Daarnaast worden er werkonderbrekingen aangekondigd bij onder andere de post, telecombedrijven, in het onderwijs, door advocaten en door vuilnisdiensten.

 

In juli van dit jaar bereikte de inflatie in het Verenigd Koninkrijk 10,1 procent. Dat is het hoogste niveau in veertig jaar. Britten komen door de niet meegroeiende lonen in de problemen. Daarnaast spelen ook de stijgende energierekening en de hard gestegen voedselprijzen een grote rol. De inwoners van het Verenigd Koninkrijk hebben hierdoor tegenwoordig grote moeite om rond te komen.

 

 

Mogelijke knelpunten en verwachtingen voor uw zending

Vooralsnog is de staking gaande. Er liggen enkele grote containerschepen voor anker, in afwachting van lossing en belading. De schade loopt al in de honderden miljoenen. Vooral (internationale) wegvervoerders hebben hun omzet sterk zien dalen doordat al het transport van en naar Felixstowe is weggevallen.

 

Door het gebrek aan transport zal deze voortdurende werkonderbreking ernstige gevolgen hebben voor de bevoorrading van winkels en bedrijven. Ook verstoringen in Rotterdam en omliggende havens zijn niet uitgesloten. Dit komt bovenop de congestie waar Noord-Europese havens toch al geruime tijd mee te maken hebben. Zo lopen meerdere schepen voor de kust van Hamburg al tot zo’n 20 dagen vertraging op door congestie in de haven.

 

Op het moment van schrijven, 30 augustus 2022, liggen de onderhandelingen stil. Er is tot op heden helaas geen nieuws naar buiten gekomen over een nieuwe toenaderingspoging.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.