Golden Week, het huidige ladingaanbod en de dalende tarieven
26 september 2022

Van 1 tot 8 oktober viert China feest. Deze dagen staan in het teken van de ‘Golden Week’. Tijdens deze week is het hele land vrij en ligt de productie stil. De grote schommelingen in het ladingaanbod rondom de Golden Week veroorzaken normaliter problemen voor importeurs. Maar nu het ladingaanbod terugloopt en de tarieven dalen, lijkt alles dit jaar beter in balans te zijn. Kunnen verladers dan eindelijk met een gerust hart ademhalen?
Golden week heeft weinig invloed op ladingaanbod en capaciteit
Het ladingaanbod rondom de Golden Week varieert altijd sterk. Zo willen importeurs voor deze week nog snel de laatste goederen verschepen, waardoor het ladingaanbod groot is. Goederen die niet meer mee kunnen omdat de boot vol is, worden pas na de Golden Week verscheept.
Vaak worden er na de Golden week juist veel afvaarten geschrapt, omdat fabrieken een week hebben stilgelegen en er te weinig ladingaanbod is. Hierdoor ontstaat er normaliter, zowel voor als na de festiviteiten, grote druk op de scheepsruimte.
Echter, in tegenstelling tot voorgaande jaren, lijkt het ladingaanbod versus de capaciteit nu veel beter in balans. Uiteraard ontkomen verladers, door de sluiting van een volledige week, niet aan enkele blank sailings en rollovers. Al lijkt dit op het moment van schrijven gelukkig mee te vallen.
Rollovers & Blank sailings zijn tot een minimum beperkt
Er zijn weliswaar al wat blank sailings aangekondigd. Maar dit is niet meer dan zo’n 9% uitval ten opzichte van de volledige capaciteit vanuit China. Daarnaast krijgen we naar alle waarschijnlijkheid ook te maken met rollovers.
Rollovers worden veroorzaakt door een onjuist gebruik van capaciteit. Verladers boeken vaak meer ruimte dan nodig. De reactie van rederijen hierop is dat zij de opgegeven volumes niet meer vertrouwen, waardoor zij op hun beurt meer boekingen aannemen dan dat ze kwijt kunnen.
Uiteindelijk ontstaat er een situatie waarbij het ladingaanbod en de ruimte niet in balans zijn en worden containers gerolled. Dit zou, na de Golden Week, dus wel wat hinder kunnen veroorzaken. Maar dit zal niet te vergelijken zijn met het ruimtegebrek zoals we dat kennen van voorgaande jaren.
Daling tarieven zet door
Sinds eind augustus van dit jaar zijn de tarieven stapsgewijs wat gezakt. En, in aanloop naar de Golden Week, zijn de tarieven sneller en met grotere stappen gaan dalen. De huidige tarieven hebben op dit moment het laagste punt bereikt in ruim een jaar tijd.
Het niveau ligt nu nog wel steeds boven het gemiddelde van voor de coronacrisis, maar het lijkt er niet op dat de markt snel stagneert. Uiteraard heeft dit ook te maken met de verwachtingen voor het vierde kwartaal. Het ladingaanbod zal verder teruglopen, wat vanzelfsprekend effect heeft op de hoogte van de zeevrachttarieven.
Wees op de hoogte
Uiteraard wilt u niet dat uw zending onnodig vertraging oploopt. Om dit te voorkomen is het belangrijk om als importeur rekening te houden met alle internationale feestdagen. Onze bureaukalender feestdagen Azië helpt u daarbij. Zo heeft u snel en gemakkelijk een overzicht van deze en andere feestdagen in oorsprongslanden.
Ander belangrijk nieuws
