GRI Mei 2015
30 april 2015
De zeevrachttarieven vanuit Azië zijn de laatste weken aan een verdere daling begonnen en hoewel het goed nieuws lijkt voor Europese inkopers is er een schaduwzijde aan deze historisch lage zeevrachten en lijkt een waarschuwing op zijn plaats.
Omdat de volumes achterblijven is het nog niet iedereen opgevallen dat rederijen al begonnen zijn om schepen uit de vaart te nemen. Er zijn nu al meer dan 12 schepen stil gelegd in 8 weken tijd en de planning is om hier voorlopig mee door te gaan. Dit zal de lange termijn problemen van de rederijen niet oplossen, maar het zal in ieder geval helpen om de zeevracht prijzen te kunnen verhogen nu we aan het begin staan van ons piek seizoen. De druk op ruimte en commitment wordt hoger en de rederijen doen er alles aan om de mogelijkheden te creëren voor een substantiële verhoging van de zeevracht in Mei.
De markt zal voorlopig nog overspoelt worden met extreem lage tarieven voor hele korte termijnen maar ruimte garanties zullen daarbij niet gegeven worden.
Hou hier alstublieft rekening mee en probeer zo ver mogelijk en exact mogelijk vooruit te plannen komend seizoen.
Ander belangrijk nieuws