Havencongestie belemmert doorstroming scheepvaart
27 augustus 2024
Havencongestie vormt een grote belemmering voor de belangrijke handelsroutes tussen Azië en Europa. Een aantal rederijen hebben onlangs besloten hun vaarschema’s voor meerdere Azië-Europa-lijndiensten te herzien. Volgens rederijen zijn de aanpassingen noodzakelijk door de abnormaal lange wachttijden op terminals in Noord-Europa. Wat is havencongestie precies, waarom heeft ook ú er last van en hoe komt het dat dit complete vaarschema’s in de war schopt?
Wat is Havencongestie?
Terminals werken met een zogenaamd ‘time window’. In deze vooraf overeengekomen, beperkte periode is er tijd gereserveerd voor het laden en lossen van een schip. Als een containerschip niet binnen dit tijdschema aankomt, lost, laadt en vertrekt loopt de planning in de soep. Op het moment dat dit meerdere keren achtereen voorkomt, hebben we al snel te maken met havencongestie. Door de enorme aantallen TEU’s waar containerschepen vandaag de dag mee rondvaren, is dit niet in een paar dagen opgelost en weggewerkt.
Met de vertragingen zoals we die al enige maanden voor de kiezen krijgen, kunt u zich voorstellen dat terminals dit lang niet altijd meer kunnen bolwerken. Zodoende krijgt een haven c.q. terminal te maken met een opeenhoping van schepen, goederen en andere logistieke activiteiten. Hierdoor ontstaan er vertragingen en verstoringen in de haven, tekorten aan opslagcapaciteit en te weinig beschikbaar personeel op de momenten dat zij nodig zijn.
Gevolgen van Rode Zee-crisis en slecht weer in Zuid-Afrika
De congestie in Europese havens is verergerd door de Rode Zee-crisis, waardoor schepen noodgedwongen via Kaap de Goede Hoop moeten varen. Dit verhoogt de transittijd en zorgt voor een opeenhoping van schepen in verschillende havens.
Vanzelfsprekend drukt deze situatie ook haar stempel op de wereldwijde congestieproblematiek. Niet alleen rederijen, maar ook u als verlader ervaart daardoor problemen. De gevolgen die u daarvan waarneemt zijn bijvoorbeeld; vertragingen in vaarschema’s, rederijtoeslagen en vracht die later wordt geleverd.
De vaarroute via Zuid-Afrika wordt nu daarnaast getroffen door het slechte weer aldaar, wat al heeft geleid tot het kapseizen van een vrachtschip. Half augustus verloor Mv. CMA CGM Belem al 99 containers tijdens een zware storm nabij Richards Bay, Zuid-Afrika. Dit incident volgt slechts een maand nadat een ander CMA CGM-schip 44 containers in zee zag verdwijnen tijdens een vergelijkbare storm in dezelfde regio.
Deze omstandigheden brengen extra obstakels voor de scheepvaart tussen Azië en Europa met zich mee, waardoor u als verlader rekening moeten houden met extra vertragingen.
Aangepaste vaarschema’s en flinke vertragingen
Diverse rederijen, waaronder Maersk, hebben al eerder aangegeven dat zij kampen met ernstige terminalcongestie in de havens rondom het Middellandse Zeegebied en Azië. Dit heeft geleid tot flinke vertragingen en aanpassingen van vaarschema’s. Als gevolg van deze congestie hebben zij aangekondigd dat verschillende vaarroutes moeten worden herzien en aangepast.
Aanpassingen van vaarschema’s zijn een directe reactie op de huidige crisis en zijn bedoeld om verdere vertragingen te minimaliseren. Zo wordt in sommige gevallen de haven van Rotterdam uit de route gehaald en worden schepen tot nader order omgeleid via een andere Europese haven.
Of deze maatregelen voldoende zijn om de congestieproblemen op te lossen blijft echter afwachten. De wereldwijde logistieke ketens staan vooralsnog onder druk door internationale conflicten, slechte weersomstandigheden en de nasleep van het piekseizoen. Dit betekent dat de situatie voorlopig nog uitdagend zal blijven.
Vragen?
Heeft u vragen over uw specifieke zending? Neem dan gerust contact op met uw vaste contactpersoon.
Ander belangrijk nieuws