+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7

Het piekseizoen door de ogen van team Ritra

Het piekseizoen door de ogen van team Ritra

Eind juli. Voor de één komkommertijd, voor de ander de drukste periode van het jaar. De krappe bezetting tijdens de zomervakantie zorgt samen met de aankomst van uw én onze nieuwe wintergarderobe, voor de zomerpiek. Als logistiek partner van een groot aantal retail klanten, bevinden we ons dan ook zonder twijfel in de laatste categorie. Wat doet ons team om dit, ondanks alle andere, uitdagende marktontwikkelingen, in goede banen te leiden?

 

 

Oorzaak en gevolg

Het zomerpiekseizoen valt traditiegetrouw samen met de schoolvakantie. De tijdelijke, krappe bezetting, bij zowel ons team als bij klanten, zorgt uiteraard voor extra werkbelasting. Maar de voornaamste drukte zit hem in de aankomst van de nieuwe winterkledingcollectie. Met veel trouwe klanten die werkzaam zijn in de retail branche, zorgt dit, ook bij Ritra Cargo, voor drukke zomers.

 

Daarnaast is er natuurlijk altijd wel iets gaande op logistiek vlak. Of dat nu een abrupte verstoring in de Rode Zee, drooglegging van het Panamakanaal, de ‘dwarsligger’ Ever Given, of de aanhoudende extreme congestie in Noord-Europa is; ontwikkelingen en uitdagingen zijn er altijd; jaar in, jaar uit.

 

 

Door de ogen van team Ritra

Hoe gaat team Ritra deze periode tegemoet?

 

Stephan, Import expediteur: “Vooruitkijken en vooruit werken is regeren. Vooral met de containers die wij voor klanten volledig uitsplitsen, proberen we snel te anticiperen op wijzigingen. Daarnaast blijft het belangrijk om je transportplanning goed in de gaten te houden, want ook vervoerders ervaren in deze maanden extra drukte.”

 

Richard, Douane declarant: “Voor een goede voorbereiding op het piekseizoen werken wij in de weken voorafgaand aan de zomerpiek het liefst een week vooruit t.o.v. de ETA. Intern is er een to do-lijst die hierbij leidend is. Nadat zowel de rederijinformatie als de documenten (paklijsten, facturen, etc.) compleet zijn, is een zending gereed om in behandeling te nemen. Met andere woorden: hoe eerder klanten hun documentatie volledig en correct aanleveren, hoe sneller wij aan de slag kunnen met een voorafaangifte.” 

 

Peter & Georgiana, beiden Export expediteur: “Exportboekingen worden verspreid over diverse afvaarten, bij verschillende rederijen. Het gehele jaar door zien wij een constant ladingaanbod voor export & Cross Trades. Wel ervaren wij extra drukte en meer boekingen, net vóór de zomer.

 

Ronald, Expediteur operations: “Schouders eronder en doorgaan. ETA’s blijven we ook nu continu checken en aanpassen, zodat we iedereen dagelijks kunnen voorzien van de laatste, actuele informatie.”

 

Roos, Business development: “Het is voor mij vooral een tijd van prioriteiten stellen en goed samenwerken. Het piekseizoen legt extra druk op de zeevrachttarieven en op beschikbare verschepingsruimte, maar daar is in de meeste gevallen wel begrip voor. Gelukkig weten veel van onze klanten dat service voor ons altijd op nummer 1 staat en dat we ons best doen om het transport zo goed mogelijk voor hen te regelen. Soms is het puzzelen en soms is het gewoon roeien met de riemen die je hebt. Vooral transparantie is erg belangrijk in deze periode.”

 

 

Beperken en communiceren

En lukt dat dan ook allemaal? Eerlijkheidshalve zeggen wij: helaas niet altijd. Sommige, onverwachte logistieke uitdagingen gaan ook onze pet te boven. Maar juist dán blijven wij geloven in 100% transparantie en een goede, eerlijke communicatie naar onze klanten en andere partners toe. Slecht nieuws krijgen is nooit leuk, dus je kunt het maar beter snel en eerlijk brengen. Uiteraard kijken we daarna mee naar wat er wél mogelijk is. Soms kun je niet meer doen dan de schade beperken en een luisterend oor bieden.

 

Na het piekseizoen maken we met onze klanten de balans op. Een korte evaluatie waarin we open en eerlijk bespreken wat er anders had gemoeten en hoe we daar een volgende keer eerder op kunnen inhaken. Oftewel: wat had er van beide kanten beter gekund? Om vervolgens in de loop van september, vol goede moed, samen de draad weer op te pakken.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij richten ons uitsluitend op
zakelijke aanvragen en
bieden geen ondersteuning
voor particuliere aanvragen.