Het slotwoord van Ad Schoenmakers – Dag topteam! Een omzien met trots
26 september 2022
Na ruim 26 jaar vertrek ik bij Ritra Cargo. Aan het einde van een tijdperk is er vaak een sterke neiging om terug te denken aan wat is geweest en misschien had kunnen zijn. Natuurlijk zijn er anekdotes en sterke verhalen. Die laat ik voor wat ze zijn. Kijkend naar de Ritra-organisatie die er nu staat en de gedreven mensen die deze organisatie voeden en maken, ben ik er trots op, dat ik daar ook aan heb kunnen bijdragen. Net als de andere collega’s, voor, met en na mij.
Niet voor niets identificeren we ons als “de persoonlijke, ICT gedreven expediteur”. Tegenwoordig komt vaak de vraag of een expediteur Digitaal, dan wel Traditioneel is, en waar Ritra dan staat. Vanuit Ritra vind ik dat een zeer vreemde discussie. In een wereld die altijd nieuwe technische en digitale mogelijkheden geeft waarmee aan klanten steeds betere service kan worden geboden, is het voor ons normaal die ook te benutten. Daarmee groeit een organisatie naar een steeds hoger peil en zo ook de waarde die aan klanten kan worden geboden. Met deze basisgedachte is, door de jaren heen, ook de digitale wereld van Ritra ontwikkeld. Ons platform, Tracos, geeft alle relaties de mogelijkheid te koppelen en data te delen en informatie realtime inzichtelijk te hebben. Dat voor het IT-gedeelte.
De “C” van ICT is de andere belangrijke factor. Communicatie met alle klanten, partners in de keten, overheid en collega’s is leidend om de supply chain steeds effectiever en efficiënter te organiseren. Van elkaar weten wat ontwikkelingen zijn, samenwerkingsverbanden creëren en steeds op zoek zijn naar mogelijkheden en verbeteringen. Dat alles moet steeds samenkomen in het verbeteren van de dienstverlening aan de klant. En om dat te realiseren kiezen we voor een persoonlijke benadering door middel van een vast aanspreekpunt voor elke klant, groot of klein. De klant staat immers centraal.
Ritra is en blijft voor mij wel het bedrijf met de gedreven collega’s. Die allemaal tot het uiterste gaan om hun taken te vervullen, wie dan ook, welke afdeling dan ook. Allemaal gericht om samen het allerbeste te doen voor de klant.
Dat, juist dat, zal ik het meeste missen en daar ben ik ook zeer dankbaar voor.
Ofwel: mijn afscheid van een persoonlijke, ICT gedreven expediteur.
Groet,
Ad Schoenmakers