Hoe kunnen we internationale handelsstromen verbeteren?
29 januari 2020
Wie internationaal handelt, weet dat hier veel bij komt kijken. Naast het transport, moet er namelijk ook rekening worden gehouden met zaken zoals internationale wetgeving, Incoterms en douanewetgeving. De uitwerking van deze regels die op (inter)nationaal niveau worden bepaald zijn echter niet altijd even gunstig in de praktijk. Hier komen brancheorganisaties zoals FENEX om de hoek kijken. Wat is het belang voor expediteurs en verladers van deze voor velen onbekende kracht?
Een sterke basis om mee te werken
- Expediteurs mogen werken volgens de Nederlandse Expeditievoorwaarden, ook wel de ´FENEX-condities´. Deze algemene voorwaarden zijn een veel gebruikte standaard in de logistieke sector.
- Alles draait om betrouwbaarheid. Daarom staat FENEX garant voor haar leden, en de leden voor elkaar. Dit betekent dat verladers aanspraak kunnen maken op het FENEX-garantiefonds indien een expediteur die is aangesloten bij FENEX failliet gaat.
Verladers uit de problemen helpen
Als belangenbehartiger van expediteurs heeft FENEX veel invloed op internationaal niveau. Een mooi voorbeeld hiervan is het faillissement van Hanjin in 2017, dat bij velen nog vers in het geheugen ligt. Schepen gingen aan de ketting en verladers stonden met lege handen. Dankzij de inspanningen van FENEX werden de goederen van aangesloten leden toen als één van de eerste vrijgesteld. Dit voorval laat het belang van brancheorganisaties en lidmaatschap goed zien.
Maar ook op het gebied van douanewetgeving is FENEX al jaren een belangrijke partner van expediteurs. Samen zorgen ze ervoor dat de in de praktijk soms lastige (nieuwe) wetgeving werkbaar wordt gemaakt. Zo was bijvoorbeeld het geval in 2016 bij de FLEGT-vergunningen, die vereist zijn bij de import van houtproducten uit Indonesië. Deze bevatten regelmatig fouten, wat vooral in de opstartfase leidde tot veel vertragingen bij het vrijgeven van goederen. Dankzij FENEX konden expediteurs samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om de tafel zitten. Uiteindelijk is dit de start geweest van een betere samenwerking op dit gebied. Het aantal vertragingen van geïmporteerde goederen door foutieve FLEGT-vergunningen nam hierdoor sterk af.
Internationale regelgeving beïnvloeden
Ook in Brussel oefenen brancheorganisaties zoals FENEX hun invloed uit. Actueel is bijvoorbeeld de discussie over de zogenaamde ‘General Block Exemption Regulation’ (GBER). De GBER regelt dat containerrederijen die samenwerken in allianties zich niet hoeven te houden aan de algemeen geldende EU-mededingsregels. Deze uitzondering is al sinds 1995 van kracht en verloopt dit jaar. Echter kan de EU ook besluiten om de GBER te verlengen.
Verladers, expediteurs en FENEX vinden dat containerrederijen dankzij de GBER een oneerlijke machtspositie hebben. Zij mogen namelijk onderling geheime afspraken maken over onder andere de hoeveelheid schepen die ze gelijktijdig laten varen en het delen van scheepsruimte. Inmiddels werken bijna alle rederijen samen in allianties, wat de invloed van GBER groot maakt. Daarom maakt FENEX zich in Brussel sterk om deze regelgeving af te schaffen.
Ander belangrijk nieuws