+31 (0)10 76 71 000

Huidige situatie in de containervaart

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Huidige situatie in de containervaart

Scheepscapaciteit tijdens piekseizoen

Aanvullend op het artikel dat we in april al publiceerden, willen we u graag informeren over de huidige situatie in de containervaart. Het is een publiek geheim dat vraag en aanbod sinds de uitbraak van de coronacrisis niet in balans zijn. Op dit moment ligt een groot deel van de totale containervloot stil en krijgen we er nog een paar uitdagingen bij. Het inbouwen van scrubbers en de opkomst van diverse oorsprongslanden die weer uit lockdown zijn, brengt extra drukte met zich mee. Met het piekseizoen in aantocht, en de voorlopig blijvende tekorten aan scheepscapaciteit, is het daarom nog belangrijker geworden om vroegtijdig uw lading te boeken.

 

 

 

Scheepsruimte, scrubbers en extra drukte

Het zijn uitdagende tijden in de wereld van zeevracht uit het Verre Oosten. Als gevolg van de coronacrisis hebben alle rederijen drastische maatregelen genomen en scheepscapaciteit stil moeten leggen. Dat is namelijk goedkoper dan met halfvolle schepen varen. Tevens hebben zij zo geprobeerd om tarieven te ondersteunen wat, ondanks het massale achterblijven van lading, redelijk is gelukt.

 

Ook de opening van oorsprongslanden die eerder in lockdown waren zoals bijvoorbeeld India, Pakistan en Bangladesh brengt nu extra drukte met zich mee. Daarnaast zorgt het inbouwen van scrubbers ervoor dat veel schepen op dit moment stilliggen aan de werf.

 

We hebben het hier helaas niet over een handvol schepen. Op dit moment ligt een groot deel van de containervloot stil. Vervelend genoeg zal er hierdoor nog meer druk op de tarieven komen te staan dan in het gebruikelijke piekseizoen.

 

 

 

Wat kunt u doen?

We merken dat het boeken van ruimte lastig is. Rederijen zijn simpelweg al vroeg volgeboekt. Als u uw leverancier kunt instrueren om vroegtijdig de boeking te plaatsen dan kan er sneller op worden geanticipeerd. U kunt hierbij het beste rekening houden met minimaal 14 dagen voor gepland vertrek.

 

Als het niet anders kan, omdat een specifieke verscheping urgent is en er geen ruimte meer is, dan bestaat nog wel de uitwijkmogelijkheid naar verscheping op de spotmarkt. Deze tarieven liggen uiteraard een stuk hoger dan de opgegeven tarieven (denkt u hierbij aan verschillen van een paar honderd dollar). Naarmate de tijd vordert kunnen deze wellicht nog verder stijgen. We zullen in deze gevallen altijd eerst samen met u bekijken wat de mogelijkheden zijn en boeken uiteraard niets zonder uw goedkeuring.

 

 

 

Samen sterk

We zijn er graag eerlijk over. Ondanks uw en onze investeringen kunnen er geen blank sailings en roll-overs worden voorkomen. De onvoorziene situatie waarin we ons bevinden is helaas nog niet ten einde. Toch staat er ons allen weer een uitdagend piekseizoen te wachten. En wij zijn ervan overtuigd dat we met elkaars hulp, vastberadenheid, wederzijds begrip en de typische Nederlandse mentaliteit van schouders eronder zetten, het beste uit de huidige gaan markt halen!

 

Mocht u vragen of opmerkingen hebben neemt u dan gerust contact met ons op. We helpen u graag op weg.

 

 

 

Ander belangrijk nieuws