+31 (0)10 76 71 000
Select language

IMO 2020: nieuwe brandstoftoeslag vanaf 1 december 2019

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

IMO 2020: nieuwe brandstoftoeslag vanaf 1 december 2019

IMO brandstoftoeslag

Vanaf 1 januari 2020 mag de stookolie waarop containerschepen varen nog maar 0,5% zwavel bevatten. Hiermee zal de zwaveluitstoot door de wereldwijde zeevracht met 80% verminderen. De nieuwe zwavelregels die zijn opgesteld door de International Maritime Organization (IMO) brengen echter ook enorme kosten met zich mee. Rederijen zullen deze vanaf 1 december 2019 gaan doorbereken in een brandstoftoeslag.

 

Hoogte van de brandstoftoeslag

Eerder dit jaar werd al duidelijk dat de nieuwe zwavelregels een hoge brandstoftoeslag tot gevolg zouden hebben. Dit om de enorme kosten van rederijen te dekken. De verwachting was dat deze toeslag rond de $200 – $300 per TEU zou liggen. Echter blijkt nu dat de daadwerkelijke brandstoftoeslag een stuk lager uitvalt.

 

De zogenaamde IMO-toeslag verschilt per rederij en ligt tussen de USD 71/TEU en USD 120/TEU. Deze zal vanaf aan boord datum 1 december 2019 worden doorberekend. Vanwege de grote verschillen in de hoogte van de brandstoftoeslag maar ook in zeevrachttarieven, zal Ritra Cargo deze twee niet apart aan u doorberekenen. We zullen de IMO-toeslag optellen bij het voor u geldende zeevrachttarief.

 

Meer capaciteitsdruk, nog hogere tarieven

In de maanden december en januari is traditiegetrouw een enorme piek te zien in het aantal boekingen. Importeurs verschepen in deze periode namelijk veel seizoensproducten vanuit het Verre Oosten. Ook zorgt het Chinees Nieuwjaar dat eind januari plaatsvindt, dit jaar voor extra druk op de scheepscapaciteit.

 

Deze samenloop van omstandigheden heeft ook gevolgen voor de zeevrachttarieven. Daarnaast valt de ingang van de nieuwe brandstoftoeslag samen met de start van het piekseizoen. Dit zal vanaf 1 december zorgen voor nog hogere zeevrachttarieven dan u al gewend bent in deze periode.

 

Wildgroei van brandstoftoeslagen

Momenteel berekenen rederijen verschillende type brandstoftoeslagen door. Zo heeft u wellicht de Low Sulphur Surcharge (LSS) en/of de Emergency Bunker Surcharge (EBS) al eens op uw factuur zien staan. Sommige rederijen verwerken deze brandstoftoeslagen in het zeevrachttarief, terwijl anderen ze apart doorberekenen. Vanaf 1 december 2019 komt hier de IMO-toeslag bij. Voor deze toeslag geldt dat iedere rederij deze apart zal doorberekenen naast eventuele reeds bestaande brandstoftoeslagen.

 

Vragen?

Heeft u vragen over de nieuwe brandstoftoeslag? We beantwoorden ze graag voor u. Bel of mail ons.

 

Ander belangrijk nieuws