+31 (0)10 76 71 000

Impact van de oorlog in Oekraïne voor Nederlandse ondernemers

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Impact van de oorlog in Oekraïne voor Nederlandse ondernemers

Impact op oorlog

Sinds een aantal weken is de oorlog tussen Rusland en Oekraïne helaas een feit. Deze oorlog zal impact hebben op heel Europa. Ook Nederlandse im- en exporteurs moeten rekening houden met veranderingen, vertragingen en aanpassingen. Hierbij delen we onze ervaringen en onzekerheden met u.

 

 

Marktwerking naar aanleiding van de oorlog

De markt rondom Rusland en Oekraïne ligt nagenoeg stil. Producten en grondstoffen worden nu geïmporteerd vanuit andere landen. Het ontstane tekort zorgt voor hogere productprijzen.

 

Ook de extreme stijging van de dieselprijs is een probleem. De huidige benzineprijzen rijzen de pan uit. Sinds het uitbreken van de oorlog stijgt de dieselprijs zelfs dagelijks. De stijging is op het moment van schrijven al bijna € 0,30 per liter.

 

Vervoerders komen hierdoor niet meer uit de kosten. Dit heeft er zelfs toe geleid dat wegvervoerders tussentijdse aanpassingen voor de normaliter, maandelijks vastgestelde, dieseltoeslag hebben gedaan. Voor iedere verlader die gebruikmaakt van wegtransport heeft dit directe financiële gevolgen.

 

 

Spoorvervoer van en naar China voorlopig uitgesloten

Op dit moment biedt Ritra Cargo geen spoorvervoer van en naar China meer aan. Een bewuste keuze, omdat de veiligheid van treinen en goederen niet kan worden gegarandeerd. De Nieuwe Zijderoute legt namelijk ook een gedeelte van het transport door Rusland af. De situatie is daardoor op dit moment erg onbetrouwbaar.

 

Wij zijn niet de enige expediteur die onder de huidige omstandigheden geen spoorvervoer meer aanbieden. Een direct gevolg daarvan is dat de druk op andere modaliteiten hoger wordt. Zo zal lading die normaliter over het spoor wordt vervoerd, goed voor zo’n 2,5% van het totaal uit Azië, nu door de lucht of als zeevracht worden meegenomen.

 

De verschuiving van spoorvervoer naar zeevracht zal een direct effect hebben op de toch al krappe bezetting van zeeschepen. Transittijden voor verschepingen vanuit Azië kunnen hierdoor verder oplopen. Op dit moment is het nog onduidelijk welke invloed dit heeft op de zeevrachttarieven. Is er straks een oorlogstoeslag van toepassing of zijn er verhogingen op komst? Veel is nog onzeker.

 

 

Haven in zicht

De haven van Rotterdam heeft aangegeven zich ernstige zorgen te maken voor mogelijke cyberaanvallen uit Rusland. Het havenbedrijf heeft de veiligheid sinds begin maart daarom opgeschaald. Zo zijn er externe hackers ingezet die moeten zoeken naar eventuele zwakke plekken.

 

Ook de douane heeft haar handen vol aan de extra benodigde handelingen. Er staan inmiddels duizenden containers op de kade die bestemd zijn voor Rusland. Deze mogen niet door vanwege ingestelde sancties en verscherpte maatregelen.

 

De douane wordt hierdoor de komende tijd geconfronteerd met veel meer administratie dan gebruikelijk. Om deze extra klus te klaren heeft de douane extra mankracht ingezet. Ondanks de uitgebreide bezetting gaat dit wel ten koste van de andere werkzaamheden. Vertraging op het gebied van andere douanetaken, zoals fysieke controles en inklaringen, is hierdoor niet uitgesloten.

 

 

 

Doet uw bedrijf zaken met Rusland of omliggende landen? Raadpleeg dan de website van het RVO voor de meeste actuele informatie.

 

 

Ander belangrijk nieuws
Call us Chat with us