+31 (0)10 76 71 000

Importeren in 2022 – uitdagingen en ontwikkelingen

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Importeren in 2022 – uitdagingen en ontwikkelingen

importeren 2022

Importeurs hebben een pittig jaar achter de rug. Vertragingen, hoge tarieven en een gebrek aan personeel; het maakt zakendoen er niet makkelijker op. Daar bovenop komen nu de problemen rondom het gebrek aan grondstoffen. Helaas hebben al deze factoren een direct negatief gevolg op de wereldhandel en op de import van goederen. Waar staan we nu en wat zijn de verwachtingen van èn voor ondernemers voor de rest van 2022?

 

 

Helft ondernemers vindt zakendoen nu moeilijker

De helft van de ondernemers vindt internationaal zakendoen nu moeilijker dan een jaar geleden. Dat blijkt uit de ‘Monitor Internationale Handel en Logistiek’ van ondernemersvereniging evofenedex en kredietverzekeraar Atradius. De omzet is bij ruim 40% van deze bedrijven hoger uitgevallen. De winst is vaak ongewijzigd of zelfs negatief.

 

Doordat de vraag sneller stijgt dan het aanbod ligt er grote druk op de wereldhandel. Ook het gebrek aan grondstoffen zorgt voor moeilijkheden. Zoals Bart Jan Koopman, directeur van evofenedex het verwoordde;

 

“De grote vraag vertaalt zich onder andere naar hogere kosten en langere levertijden. Verstoringen hebben op dit moment meer impact op de import dan de export. We zien dat 4 op de 5 ondernemers verstoringen kennen in hun supply chain. Het gebrek aan grondstoffen en halffabricaten zoals chips wordt daarbij het meeste genoemd (57 procent).”

 

 

Personeel gezocht

Ook zijn er in de logistieke bedrijfstak nog steeds problemen op het gebied van personeelsbeleid. De aanhoudende coronapandemie zorgt voor een hoog ziekteverzuim.

 

Daarnaast blijft het tekort aan gekwalificeerd personeel, zoals bijvoorbeeld loods personeel en chauffeurs, een uitdaging. Eerder al kwamen hierover verontrustende cijfers naar buiten uit het rapport Kostenontwikkelingen in het Wegvervoer 2022. Door meerdere investeringen in de logistieke branche hoopt men goed gekwalificeerd personeel aan te trekken en te behouden.

 

 

Uitdagend Azië

Importeren vanuit China blijft de grootste uitdaging. De onverwachte lockdowns, blijvend tekort aan capaciteit, havencongestie en blank sailings zijn nog steeds aan de orde van de dag. Deze factoren hebben samen een groot verstorend effect op de betrouwbaarheid van vaarschema’s.

 

Ook de beperkte fysieke bezoekmogelijkheden maken het bespreken van nieuwe business en mogelijkheden lastig. Virtueel zakendoen overzee verloopt ondanks alle beschikbare, moderne communicatiemiddelen nog steeds erg moeizaam.

 

 

Vernieuwing en ontwikkeling

Is het dan alleen maar kommer en kwel? Zeker niet. Importeurs zijn inventief en kijken naar andere mogelijkheden. Zo worden er in lokale distributiecentra grotere voorraden aangelegd. Ook worden er productiemogelijkheden dichter bij huis gezocht.

 

Daarnaast zullen ook terminals aan vernieuwing gaan denken. Nu schepen steeds groter worden kunnen zij niet achterblijven. De containerkranen zoals wij deze nu kennen zien er al tientallen jarenlang nagenoeg hetzelfde uit. Productontwikkelaars zullen in de komende jaren gaan inspelen op de laatste ontwikkelingen. Zo komen er aangepaste of nieuwe modellen voor containerkranen. Dit moet ertoe leiden dat congestie in de toekomst beter beheersbaar is.

 

 

Benieuwd naar hoe Ritra Cargo u als ondernemer van dienst kan zijn?

Ons ervaren team helpt u graag met al uw zendingen. Zeevracht of luchtvracht. We kijken graag met u mee naar de best passende mogelijkheden. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie.

 

 

Bron: persbericht evofenedex – Monitor Internationale Handel en Logistiek november 2021

 

Ander belangrijk nieuws
Call us Chat with us