Innoveren doe je met elkaar
23 juli 2019
De logistiek wordt geconfronteerd met snelle veranderingen en grote uitdagingen. Vooral op het gebied van digitalisering en technologie. Dit zijn onderwerpen waar Ritra Cargo continu mee bezig is. Innovaties op deze gebieden zijn namelijk hard nodig om een optimale service te kunnen blijven verlenen aan klanten. Hoe is de stand van zaken in de logistiek, welke ontwikkelingen hebben wij recent doorgemaakt en wat staat er op de planning?
Onderzoek innovatie binnen logistieke organisaties
De meeste logistieke organisaties zijn een broedplaats voor nieuwe ideeën. Van deze inzichten zijn er echter maar weinig die daadwerkelijk succesvol worden. Hierdoor blijft innovatie achter. De Universiteit Voor Intelligent Ondernemen en TKI Dinalog publiceerden onlangs een onderzoek naar sociale innovatie binnen logistieke organisaties. Een selecte groep vooraanstaande leiders in de logistiek zijn hiervoor geïnterviewd, waaronder onze directeur Ad Schoenmakers. De aanname hierbij was dat de organisatiecultuur en context innovatie kunnen versnellen.
In het interview met Ad kwam vooral naar voren dat Ritra Cargo als organisatie door de jaren heen enorm is gegroeid. Van een effectieve organisatie, naar een efficiënte- en uiteindelijk volledig markt geïntegreerde organisatie. Dit komt vooral door Ritra Cargo’s focus op een positieve interne cultuur. Daarnaast worden processen zoals ICT zo ingericht dat deze naadloos aansluiten op de behoeften van medewerkers, klanten én partners. Dit maakt dat innovaties makkelijker succesvol worden.
Het onderzoek resulteerde verder in een aantal waardevolle aanbevelingen om innovaties in de logistieke sector te bevorderen. Het volledige rapport kunt u hier teruglezen.
Verbeteren Supply Chain Management Platform
Ritra Cargo’s Traffic Control System (TCS) geeft klanten al jaren inzicht in hun volledige supply chain. Hiermee kunnen verschepingen op orderniveau worden beheerd. De functionaliteiten van TCS zijn al vanaf het begin af aan in samenspraak met klanten, partners en medewerkers ontwikkeld. Hierdoor is deze PO-management tool erg veelomvattend geworden. Het nadeel is dat het overzicht bewaren daardoor lastig kan zijn. Daarom is Ritra Cargo een intensief traject gestart om de gebruikservaring te verbeteren.
De afgelopen maanden zijn een aantal collega’s samen met een externe Design Professional in gesprek gegaan met TCS-gebruikers. Op welke manier maken zij gebruik van deze PO-management tool en wat zijn de sterktes en zwaktes? Op basis van deze feedback is er een nieuwe gebruiksomgeving ontworpen waarbij de focus volledig ligt op een optimale gebruikservaring. Hieronder ziet u alvast een kleine preview van hoe het er ongeveer uit komt te zien.
Het vernieuwede TCS zal later dit jaar live gaan.
EDI-koppelingen met klanten en partners
Het overtypen van data van systeem naar systeem is met de huidige technologieën overbodig geworden. Via een EDI-koppeling kan data namelijk automatisch worden uitgewisseld. Dit bespaart tijd, kosten en voorkomt fouten. Echter is niet elke organisatie hier al klaar voor. Daarom faciliteert Ritra Cargo waar nodig klanten, maar ook partners, om eenvoudig EDI-koppelingen op te zetten.
Enkele voorbeelden van partijen met wie Ritra Cargo al een EDI-koppeling heeft:
- Portbase en Cargonaut: hierdoor kunnen we alle gegevens zoals de douanestatus en ETA van zendingen realtime uitwisselen
- Verschillende Transport Management Systemen (TMS): om transportdata automatisch uit te wisselen met vervoerders
- Exact Online: o.a. om actuele voorraden en bestellingen met webshops uit te wisselen
Daarnaast worden steeds meer klanten via EDI aangesloten op het Traffic Control System. Hiermee kunnen zij zendingen realtime beheren en inzien, maar ook over deze data beschikken in hun eigen omgeving. Omdat we alle EDI-koppelingen in-house beheren en opzetten is er veel mogelijk en kunnen we hierin veel voor klanten en partners betekenen.
Wilt u meer weten over innovaties binnen de logistiek en bij Ritra Cargo? Neem dan contact met ons op.
Ander belangrijk nieuws