+31 (0)10 76 71 000

Internationaal transport: 6 trends en hoe Ritra hiermee omgaat

Bel Ritra Cargo +31 (0)10 76 71 000

Internationaal transport: 6 trends en hoe Ritra hiermee omgaat

Wereldwijd expediteur luchtvracht zeevracht

Welke trends in internationaal transport zijn er anno 2019? We lichten er zes uit waarvan wij verwachten dat ze een belangrijke impact op verladers (gaan) hebben. We vertellen u hoe wij hier als expediteur tegenaan kijken en mee omgaan.

 

1.   CO2-uitstoot door transport reduceren

Wereldwijd staat het verlagen van CO2-uitstoot hoog op de agenda. Maatregelen zoals het internationale verbod op hoogzwavelige brandstof voor containerschepen is hier een goed voorbeeld van. Ook Ritra Cargo houdt zich bezig met de impact van wereldwijd transport op het milieu en merkt dat klanten hier steeds meer waarde aan hechten.

 

Daarom onderzoekt Ritra Cargo samen met stagiair Rozwitha hoe de CO2-uitstoot voor één zending kan worden berekend. Hierbij wordt gekeken naar het complete traject via luchtvracht transport, zeevracht transport, wegtransport, spoorvervoer of een combinatie hiervan. Of het nu gaat om een transport Canada per luchtvracht, een transport Turkije per truck of een transport Marokko via zeevracht, binnenkort kunt u precies zien welke CO2 voetafdruk u daarmee achterlaat.

 

In eerste instantie zal de CO2-uitstoot alleen inzichtelijk worden voor import zendingen. Wanneer mogelijk zal dit ook snel zo zijn voor export en cross trade zendingen. Met het inzichtelijk maken van de CO2 voetafdruk wil Ritra Cargo een bewuste vervoerskeuze voor klanten makkelijker maken en een bijdrage leveren aan een schoner milieu.

 

2.   Zeevracht transport met megaschepen

Containerschepen worden steeds groter. Rederijen willen zo kosten besparen. Een groter schip betekent namelijk dat er meer containers mee kunnen en er minder brandstof per container transport nodig is. Dit heeft ook nadelige gevolgen.

 

Zo kunnen niet alle zeehavens deze megaschepen verwerken. Dit is o.a. het geval in Bangladesh en vaak ook bij transport India (afhankelijk van de haven). Als gevolg moeten goederen met eindbestemming Rotterdam eerst met een kleiner containerschip via een transshipment haven, zoals Sri Lanka of Singapore. Hier worden de containers overgeladen op het megaschip. Afhankelijk van het land van oorsprong is er dus een extra transport via Singapore of Sri Lanka nodig.

 

Een megaschip ligt daarnaast ook langer in de haven. Er moeten namelijk meer containers worden afgehandeld. Dit resulteert vaak in langere transittijden. Als expediteur kiezen wij altijd de snelste transittijd voor uw internationaal transport. Zo kan een transport India afhankelijk van de gekozen afvaart tot wel weken eerder in de Rotterdamse haven aankomen.

 

3.   Luchtvracht transport en papierloos werken

Ieder internationaal transport brengt een omvangrijke documentenstroom met zich mee. Vooral in de luchtvracht is dit het geval. Hierdoor neemt het inklaren en afleveren van goederen namelijk onnodig veel tijd in beslag. De e-Air waybill (e-AWB) brengt hier sinds 2010 langzaam verandering in.

 

Voor wat betreft het gebruik van de e-AWB bij wereldwijd transport lopen de vliegvelden in Azië voorop. Gemiddeld wordt 60-70% van de luchtvrachttransporten daar begeleid door deze digitale vrachtbrief. Het vliegveld van Singapore, Changi airport, is met 80% één van de koplopers. Dit betekent dat uw transport Singapore eenmaal aangekomen op het vliegveld sneller dan gemiddeld wordt afgehandeld. Bij een transport Thailand moet u daarentegen wat langer wachten. In slechts 47% van de gevallen wordt daar de e-AWB gebruikt.

 

Een grootschalige adoptie van de e-AWB is helaas nog lastig omdat alle partijen zoals luchthavens, luchtvaartmaatschappijen, maar ook expediteurs moeten investeren in het benodigde IT-systeem en de software. Daarnaast eisen sommige landen nog de originele transportdocumenten bij de goederen. Uiteraard werkt Ritra Cargo waar mogelijk al met de e-AWB om zo het proces na aankomst te versnellen. Momenteel wordt er internationaal gesproken over de invoering van een toeslag op het gebruik van papieren transportdocumenten in de luchtvracht. Hopelijk zal dit de adoptie van de e-AWB versnellen.

 

4.   Nieuwe Zijderoute met China: spoorvervoer

China is al lange tijd één van de belangrijkste handelsbestemmingen van Nederland. Het land is vooral groot in fashion transport, maar ook veel andere goederen komen hier vandaan. Qua mogelijkheden voor wereldwijd transport blijft dit land zich in rap tempo ontwikkelen. Een goed voorbeeld hiervan is de spoorverbinding over de Nieuwe Zijderoute.

 

Ritra Cargo maakt al geruime tijd gebruik van de Nieuwe Zijderoute om container transport per spoor te organiseren. Onder andere van Chengdu naar Tilburg. Onlangs werd bekend dat er waarschijnlijk ook een spoorverbinding tussen China en Coevorden bijkomt. De komende jaren zal de Nieuwe Zijderoute zich naar verwachting blijven ontwikkelen met nieuwe bestemmingen en een hogere frequentie in dienstregeling. Dit maakt spoorvervoer tussen en China en Nederland steeds aantrekkelijker voor import en export.

 

5.   Krapte in internationaal wegtransport

Het chauffeurstekort is al lange tijd een probleem in de sector. Niet alleen binnen Nederland is dit het geval. Het Europees wegvervoer kampt momenteel zelfs met een tekort van 21%. Dit kan problemen opleveren wanneer u bijvoorbeeld een internationaal transport Turkije, Spanje of Italië per truck wilt organiseren. Wij adviseren daarom om uw internationaal transport tijdig aan te melden. Het is lastig te voorspellen hoe lang het chauffeurstekort nog zal aanhouden.

 

6.   Fashion transport en ICT

Slimme ICT-oplossingen en drempelloos datadelen zijn de toekomst. Daarom bouwt Ritra Cargo al jaren mee aan de toekomstige standaarden voor datadelen. Daarnaast bieden we met onze ICT-oplossing ‘Traffic Control System’ (TCS) een online communicatieplatform waarmee vrijwel elk internationaal transport van A tot Z kan worden beheerd. Van uw transport Thailand uit Azië tot en met uw transport Marokko uit Afrika.

 

ICT-oplossingen zoals TCS maken wereldwijd transport transparanter. Een fashion transport China kan bijvoorbeeld al worden gevolgd vanaf het moment dat deze de leverancier verlaat. Dit geldt niet alleen voor import en export, maar ook voor cross trade zendingen zoals een transport Canada die direct vanuit China komt. Daarnaast kunnen veel zaken rondom zendingen ook worden beheerd. Denk bijvoorbeeld aan afvaarten accepteren, consolideren en eindtransporten inplannen. De mogelijkheden worden steeds uitgebreider.

 

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact met ons op.

 

 

Ander belangrijk nieuws