Kamps Transport over het chauffeurstekort
28 april 2025

Deze maand publiceerde de Internationale wegtransportorganisatie IRU de laatste cijfers over het globale chauffeurstekort. Wereldwijd staan er 3,6 miljoen vacatures open. In Nederland alleen al komen we 6800 chauffeurs tekort. Dit krijgt vroeg of laat een weerslag op de rest van de keten, ook op úw natransport. Wij vroegen hoe Bob Kamps, MD van Kamps Transport B.V., dit ervaart én hoe hij ermee omgaat.
Gematigd positieve geluiden voor Nederlandse markt
Uit het jaarlijkse rapport van brancheorganisatie IRU komt naar voren dat het wereldwijde tekort aan vrachtwagenchauffeurs rond de 3,6 miljoen ligt. Zij hebben hiervoor informatie en cijfers ingewonnen bij meer dan 5000 wegvervoerders, gevestigd in 36 verschillende landen. De vergrijzing onder chauffeurs neemt verder toe, de instroom van jongeren neemt al jaren af.
De Nederlandse markt doet het, in verhouding met andere Europese landen, niet slecht. Ons land kent relatief veel jonge chauffeurs, zij-instromers en een toenemend aantal vrouwen achter het stuur. Al moeten we ook op de Nederlandse arbeidsmarkt ernstig rekening houden met zo’n 6800 onvervulde vacatures. Voor ervaringen uit de praktijk vroegen wij één van onze vaste partners, om toelichting.
De ervaringen van een vervoerder
Bob Kamps is Managing Director bij Kamps Transport B.V., gevestigd in het Zuid-Hollandse Bleiswijk, onder de rook van Rotterdam. Al sinds lange tijd werkt Ritra Cargo samen met deze wegvervoerder; een allround transportonderneming gestart in 1957, met inmiddels bijna 100 werknemers.
Bob is een trotse, betrokken ondernemer en werkt al jaren met veel plezier in het familiebedrijf. Sinds enige jaren runt hij de zaak samen gezamenlijk met zus Alda. Uiteraard heeft hij door de jaren heen de branche ook zien veranderen. De romantiek van het dagenlang op de wagen zitten is door de huidige marktontwikkelingen als containerisatie en congestie, niet meer van deze tijd. Tijden veranderen nu eenmaal en transport groeit daarin mee.
Bob: “Chauffeur worden was vroeger laagdrempelig, iedereen die zijn dienstplicht had voltooid kwam daar uit met een groot rijbewijs en stroomde hierdoor vaak door naar transportbedrijven.
Vandaag de dag komt daar wel iets meer bij kijken. Je hebt onder meer te maken met tijdsloten, administratie, verplichte rusturen, veel wachttijd. De eisen die derde partijen stellen aan een wegtransporteur -en die indirect dus de taken worden van een chauffeur- maakt dat het niet voor iedereen meer is weggelegd.”
Bob begrijpt daarom als geen ander dat het lastig is om nieuwe chauffeurs te vinden op de huidige arbeidsmarkt:
“Je wordt chauffeur omdat je wilt rijden, niet om je bijna de helft van de tijd bezig te houden met andere zaken. Al jaren nemen wij deel aan de Wereldhavendagen en ook daar zie je het animo afnemen. De logistiek en het vak chauffeur in het bijzonder, staan bekend om de harde werkmentaliteit waarin veel uren worden gemaakt. Natuurlijk moet er nog steeds hard worden gewerkt, maar er hebben in de afgelopen jaren ook zeker veranderingen plaatsgevonden.”
Zuinig zijn op je werknemers
Uiteraard vroegen wij Bob naar zijn ervaringen op het gebied van chauffeurstekorten. Trots geeft hij aan dat dit bij Kamps Transport gelukkig niet zozeer aan de orde is. “Maar dat is ons zeker niet gelukt zonder te investeren in personeel”, aldus Bob.
“Zorgen voor je personeel is meer dan ze alleen een mooie truck geven. Daar zijn ze na een paar weken aan gewend. Investeren is met hén meedenken. Ooit heb ik er weleens een gesprek over gevoerd met Ad Schoenmakers, jullie voormalige directeur. ‘Wees goed voor ze, dan blijven ze bij je’ zei hij. En zo staan wij er ook in.”
“Naast chauffeurs die er bij ons al 30 dienstjaren op hebben zitten, hebben wij ook diverse jongeren en een zij-instromer in dienst. Deze koppelen we aan een ervaren collega, zodat ze samen kunnen optrekken. Daarnaast hebben wij diverse chauffeurs in dienst die minder dan 5 dagen willen werken. Daar moet je in mee, door het creëren van duobanen bijvoorbeeld.”
“We blijven gewoon zo goed mogelijk met iedereen in gesprek; ‘Wat vind je leuk?’ Waar liggen jouw capaciteiten?’ Door met elkaar in gesprek te blijven zorg je naar mijn mening voor gelukkige werknemers en een gezond bedrijf. In welke bedrijfstak dan ook. “
Met dank aan Bob Kamps voor het delen van zijn eerlijke verhaal en verhelderende inzichten!
Afbeelding: Jan de Graaf
Ander belangrijk nieuws
