Klantcase: expediteur John over een uitdagend fashion luchtvrachttransport
21 juni 2017
Bij onze luchtvracht collega’s op Schiphol behoren spoedopdrachten tot de dagelijkse gang van zaken. Hierbij gaat het om zendingen van alle soorten en maten. Snel kunnen schakelen en er bovenop zitten is essentieel om succesvol te kunnen afleveren. In deze klantcase leest u over luchtvracht expediteur John. Hoe regelde hij het spoedtransport van een uitzonderlijk grote luchtvrachtzending?
In 4 dagen van Hoofddorp naar de winkels in Hongkong
Maandagmiddag 15.51 uur. Op ons kantoor op Schiphol krijgt John een aanvraag binnen van onze agent uit Hongkong. In Hoofddorp staat een grote bestelling klaar voor transport. Het gaat om 220 kilo kleding van een bekend Nederlands merk. Deze moet op vrijdag in de winkels van Hongkong liggen.
Dit betekent dat het transport van deur tot deur in minder dan 4 dagen moet worden gerealiseerd. Met de bijbehorende douaneformaliteiten en het natransport naar de winkels is er dus geen ruimte voor vertraging.
Zekerheid boven alles
Normaal gesproken kan een spoed luchtvrachttransport mee op het zogenaamde ‘Equation spoedtarief’. Hier zit echter één beperking aan: het maximumgewicht is 32 kilo. Met 220 kilo aan goederen moest John dus uitwijken naar een andere oplossing:
- De zending opdelen in partijen van maximaal 32 kilo
- ‘Equation heavy transport’ organiseren: er wordt andere vracht van boord gehaald om ruimte te maken
John: “Het opdelen van de zending was de meest eenvoudige oplossing. De zending kon dan mee. Echter wil het nog weleens voorkomen, dat er een doos per ongeluk wordt achtergelaten. Een risico dat met deze spoedopdracht zeker niet kon worden genomen”.
Het organiseren van een equation heavy transport was daarom de enige veilige oplossing. Dit is weliswaar duurder dan het equation spoedtarief, maar het geeft wel zekerheid. Na het doen van de export aangifte, kon John maandagmiddag om 17.28 uur de pre-alert naar de klant versturen: de zending komt eraan.
Ruim op tijd
Woensdagochtend 10.20 uur lokale tijd. De zending komt aan op het vliegveld van Hongkong. Vervolgens moest alleen het stukje natransport nog worden geregeld. Dit kwam voor rekening van onze plaatselijke agent.
De winkels in Hongkong werden al de volgende dag bevoorraad met de nieuwste collectie van het Nederlandse kledingmerk. Zo lag de kleding die op maandag nog in Hoofddorp was, op vrijdagochtend in de winkels van Hongkong.
John: “Luchtvrachtzendingen moeten vaak in zeer korte tijd van deur tot deur worden vervoerd. Hier komt ook nog eens veel bij kijken. Gelukkig hebben wij goede
connecties op Schiphol en met onze buitenlandse agenten. Daarom kan ik vrijwel alle transporten snel op de eindbestemming krijgen. Opdrachten zoals die naar Hongkong, krijg ik dan ook regelmatig”.
Ander belangrijk nieuws