Luchtvracht anno 2023
27 december 2022
De ellenlange rijen voor de douanecontroles. Stakingen van luchtverkeersleiding, piloten en een groot personeelstekort bij de vrachtafhandeling van de airlines en distributiecentra. Uiteraard heeft dit alles ook haar effect gehad op uw luchtvrachtzendingen. 2022 was zeker geen saai jaar voor Ritra’s luchtvrachtteam in Oude Meer! Wat speelt er nu op Nederlands’ grootste luchthaven, welke invloed heeft de politiek en wat zijn de verwachtingen voor 2023?
Goederentransport gaat altijd door
Na de doorbraak van het coronavirus in Europa was niet te voorzien welke gevolgen dit zou hebben voor de transportsector. Vooral de luchtvracht is hard getroffen. Ruimte was er nog nauwelijks en tarieven waren torenhoog. Toen dit net achter de rug was kwamen daar in 2022 de stakingen en het personeelstekort bij. De laatste jaren waren voor de luchtvaartsector zeker niet gemakkelijk. Maar linksom of rechtsom: luchtvracht gaat altijd door.
Inmiddels lijkt de rust enigszins wedergekeerd op Schiphol. De huidige capaciteit is weliswaar krap, maar werkbaar. Ook de vraag en het aanbod zijn nu beter in balans. Maar stil staat het ook nu, natuurlijk niet. Zo beloofd een herziening op het gebied van de slotregeling op Schiphol, extra druk op de ketel te gaan zetten.
Kabinet houdt vinger aan de pols
Vanuit Brussel is er een discussie opgestart met betrekking tot de huidige slotregelingen. De minister van infrastructuur, Mark Harbers, pleit voor hervorming van de EU-slotregels. Met als doel: het behouden van de gevestigde vrachtpositie ten opzichte van de rest van Noordwest-Europa. Namens de Nederlandse regering stelt hij voor om bij het toewijzen van slots (een afgesproken rooster van los- en laadtijden), onderscheid te maken tussen passagiers- en vrachtvluchten.
De actuele slotregels laten het niet toe om onderscheid te maken tussen verschillende vluchten, terwijl het hier volgens Harbers twee verschillende markten betreft. Hij wil te allen tijde voorkomen dat vrachtvluchten verder worden verdrongen door goedkope consumentenvluchten. In verband met de strenge 80/20 ‘use it or lose it”-regel binnen de EU, moet 80% van de vluchten worden gevlogen zoals overeengekomen in het slot. Lastig, mede door de vele tussenstops.
Luchtvrachtvervoerders moeten daarom steeds vaker uitwijken naar omliggende landen. Zo komt het regelmatig voor dat de verloren vrachtslots op Schiphol ingepikt worden door andere Europese luchthavens. Daarnaast werkt het vertragend als lading vanuit andere Europese airports naar Schiphol moet worden gereden. De vracht zelf blijft toch op Schiphol aankomen. In de zomermaanden kan dit vertraging opleveren in transit en afhandeling bij de afhandelaars. Uiteraard wordt er bij betrokken overkoepelende organisaties als ACN en de luchthaven Schiphol, nu al naarstig gezocht naar oplossingen om problemen voor te zijn.
Wordt 2023 weer een ‘normaal’ jaar?
Het aanbod weer enigszins in balans, nieuwe prijsdalingen zijn op komst. Verladers wachten rustig af op dat wat komen gaat. Dit verklaart ook het grote aantal prijsafspraken dat op dit moment wordt afgesloten, wat bijna alleen bestaat uit overeenkomsten voor de korte termijn. Luchtvrachtanalist Clive Data Services, onderdeel van Xeneta, heeft onlangs gepubliceerd dat zelfs 98% van de recent afgesloten contracten korter lopend zijn dan zes maanden.
Verladers leggen zich, na de afgelopen jaren van torenhoge vrachttarieven, liever niet meer voor een langere periode vast. De markt van 2023 is onzeker. Wel wordt verwacht dat de beladingsgraad zal lijken op die van 2019, de periode voor corona. Of de prijzen net zo hard mee zullen dalen is nu nog even afwachten. Maar verladers kunnen opgelucht ademhalen. De buitengewone tarieven die in de laatste twee jaren erg gebruikelijk waren, kunnen we definitief vaarwelzeggen.
Ook eens proberen?
Benieuwd of luchtvracht ook iets is voor uw goederen? Of heeft u vragen aan over de huidige situatie in de luchtvracht? Neem dan eens contact op met Team Ritra Schiphol. Rob, John, Mike, Karina en Jessey vertellen u er graag meer over!
Ander belangrijk nieuws