Marktsituatie onder druk door problemen Midden-Oosten
26 april 2024
De gevaarlijke situatie in het Midden-Oosten is voorlopig nog niet voorbij. De oorlog in Israël houdt aan, olieprijzen stijgen en er worden nog steeds schepen gekaapt. Naast de dagelijkse vertragingen en langere doorlooptijd krijgt u als verlader nog meer voor de kiezen; zo blijven ook de zeevrachttarieven stijgen.
Schip Mv. MSC Aries gekaapt
Het gaat al langere tijd niet goed tussen Israël en Iran, maar de situatie is nu echt geëscaleerd. Er is een schip gekaapt in één van de zeestraten in het Midden-Oosten. Op 13 april 2024 heeft de Iraanse Revolutionaire Garde (IRGC) vrachtschip Mv. MSC Aries ingenomen, omdat deze banden zou hebben met Israël. De scheepvaart wordt hiermee wederom helaas gebruikt als een politiek spel.
De kaping gebeurde in de Straat van Hormuz, voor de oliehandel één van ’s werelds belangrijkste knelpunten. Het schip was onderweg van de Verenigde Arabische Emiraten naar India maar is uiteindelijk onder druk naar de Iraanse grens gesleept.
Nederlandse en internationale rederijen en belangenorganisaties, waaronder het Euronav (EU) en Prosperity Guardian (VS) maken zich grote zorgen. De scheepvaart hoort vrije doorgang over het water te hebben, maar piraterij heeft de afgelopen jaren veel roet in het eten gegooid. Wereldwijd wordt dit gezien als een schending van het internationaal recht. Gelukkig zijn de 25 bemanningsleden van de MSC Aries inmiddels vrijgelaten door de Iraanse autoriteiten.
Cruciale vaarroutes verstoord
De Rode Zee en de Straat van Hormuz zijn cruciale vaarroutes voor de scheepvaart. Bijna alles wordt vervoerd over zee, verstoringen zijn dus ongunstig voor de wereldhandel.
Iran kan de Straat van Hormuz afsluiten, als zij dit nodig vinden. Door dit kanaal vaart globaal gezien een kwart van de totale scheepvaart en oliehandel. Mocht deze worden afgesloten dan zal dit voor grote problemen zorgen in de toevoer van olie.
Gevolgen zeevrachttarieven & marksituatie
Geen olietoevoer betekent hogere brandstofprijzen. Dit zullen we ongetwijfeld gaan merken aan de eerstvolgende dieseltoeslag. Daarnaast moeten schepen vaker omvaren. Het is nog onduidelijk wat rederijen de komende periode precies gaan doen.
Sinds half april zien we de zeevrachttarieven weer flink stijgen. Naast deze tariefsverhogingen zijn er in het afgelopen jaar ook een aantal toeslagen bijgekomen. Alles bij elkaar zorgt dit voor onrust op de containermarkt.
Ook kiezen veel rederijen er nog steeds voor om te varen via Kaap de Goede Hoop. Een veilige, maar langere weg naar de eindlocatie, met een extra transittijd van ongeveer 10-15 dagen. Eventuele congestie op locatie niet meegerekend.
Vragen
Heeft u vragen of bent u benieuwd naar één van onze andere modaliteiten? Neem dan contact op met onze salesafdeling via sales@ritra.nl.
Ander belangrijk nieuws