Meer vertraging door opstoppingen op terminals en in loodsen
30 augustus 2021
De containervaart heeft al lange tijd te maken met veel vertragingen door toedoen van corona. Inmiddels houden de meeste verladers hier rekening mee. Echter stapelen de problemen bij aankomst in de Rotterdamse haven zich nu ook op. Terminals staan vol met containers en dat geeft problemen bij het lossen en laden. Daar bovenop komen nu ook de problemen in de loodsen en bij vervoerders. Hoe zit dat precies, en welke gevolgen kunt u verwachten?
Lossen en laden containerschepen duurt steeds langer
De import en export in de Rotterdamse haven draait op volle toeren. Containerschepen die binnenkomen zitten overvol. Hetzelfde geldt voor vertrekkende schepen, want er is ook veel export lading. Dit betekent dat de terminals continu bomvol staan en dat bemoeilijkt het lossen en laden. Als gevolg ontstaat er veel vertraging.
Zo ligt een containerschip normaal gesproken zo’n 48 uur aan de kant. In die tijd wordt er gelost en geladen. Echter zien we dat deze doorlooptijd door ruimtegebrek op de kade steeds verder oploopt. Het is allang niet meer ongewoon dat het 72 uur of langer duurt, voordat een container van boord komt. Ook het aanleveren van exportcontainers verloopt met veel vertraging door de schaarse ruimte op de kade.
Tot slot wordt het brengen en halen van containers van de terminal ook steeds lastiger. Terminals sluiten namelijk regelmatig de deuren voor het aanleveren van lege containers. In zo’n geval wordt er uitgeweken naar de zogenaamde “empty depots”. Deze zijn echter niet ingericht op het verwerken van zulke grote aantallen containers. Truckers staan dan vaak in lange wachtrijen, oplopend tot wel 6 uur. Hierdoor zien we ook veel vertraging ontstaan bij het ophalen van een lege containers voor de export.
Tekorten bij lossen van groupagecontainers
De problemen houden helaas niet op bij de drukte in de Rotterdamse haven. Ook loodsen die gespecialiseerd zijn in het lossen van groupagecontainers en het sorteren van de inhoud, lopen momenteel over van het werk. Sommige loodsen hebben al laten weten, dat de losplanning langer kan gaan duren dan 7 dagen na lossing van de container vanaf de boot.
Daarnaast hebben loodsen in het hele land ook nog eens te maken met tekorten. Zo zijn de europallets bijna op. Daarom wordt er steeds vaker gelost op blokpallets en wegwerppallets. Dat heeft nadelige gevolgen voor het laden van vrachtwagens, maar ook voor distributiecentra. Zij zijn namelijk ingericht op het automatisch ontvangen van europallets. Het tekort aan loodsmedewerkers maakt het nog lastiger om op schema te blijven.
Langer wachten op goederen
De volumes die terminals en loodsen te verwerken krijgen nemen toe. Daarbij is het zo dat alhoewel terminals 24/7 doordraaien, de meeste andere takken in de logistieke branche dit niet doen. Zo werken vervoerders en loodsen doorgaans alleen tijdens kantoortijden. Daarnaast is er een tekort aan trucks en personeel. Dit alles zet de uitlevercapaciteit flink onder druk en maakt dat het tijdsbestek waarin u uw goederen ontvangt steeds vaker uitloopt. Op dit moment valt jammer genoeg niet te zeggen wanneer de situatie weer zal verbeteren.
Ander belangrijk nieuws