Nieuwe digitaliseringsslag voor export luchtvracht
29 juni 2021
Vanaf 1 september wordt “Digitaal Vooraanmelden” de nieuwe standaard op Schiphol. Daarmee wordt de aanvoertijd van exportgoederen voor luchtvracht bij de afhandelaars op de luchthaven aanzienlijk verkort. Het is een belangrijke ketenbrede digitaliseringsslag, waar iedereen van meeprofiteert.
Waarom Digitaal Vooraanmelden?
Voor de afhandelaars op Schiphol is nooit precies duidelijk wanneer welke goederen worden aangeleverd. Dit maakt dat de vrachtafhandeling lastig is in te plannen. Met Digitaal Vooraanmelden gaat dit veranderen. Door hier gebruik van te maken weten de afhandelaars voortaan precies wanneer welke goederen worden aangeleverd. Zo wordt de vrachtafhandeling op Schiphol beter planbaar. Dit maakt dat de aanvoertijd van exportgoederen voor luchtvracht flink wordt verkort.
Daarnaast kent Digitaal Vooraanmelden nog een aantal andere voordelen. Zo is het minder foutgevoelig, duurzamer, transparanter, betrouwbaarder en veiliger. De processen rondom de afhandeling van exportvracht op Schiphol worden hierdoor aanzienlijk verbeterd.
Een nieuwe standaard in de luchtvracht
Digitaal Vooraanmelden is onderdeel van het project eLink. Eén van de initiatiefnemers van hiervan is de brancheorganisatie voor luchtvrachtindustrie, de ACN. Samen met Schiphol en Cargonaut hebben zij deze nieuwe standaard in vrachtafhandeling ontwikkeld.
Ritra Cargo heeft als luchtvracht expediteur toegezegd nu alvast zoveel mogelijk gebruik te gaan maken van Digitaal Vooraanmelden. Op 15 juni jl. tekende onze collega John Bouwmeester hiervoor de zogenaamde “Best Effort Verklaring Digitaal Vooraanmelden”. Hij zei hierover het volgende tegen de ACN:
John Bouwmeester, Air Export Manager: “Bij expediteur Ritra Cargo zijn we ervan overtuigd dat datadelen en de logistieke sector onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Het zorgt voor efficiëntie en transparantie in de hele keten. Dat geldt zeker ook voor het Digitaal Vooraanmelden van lokale exportvracht. Eén van de grootste voordelen hiervan vinden we de tijdswinst. De goederen van onze klanten kunnen nu namelijk veel sneller worden aangeleverd in de loods op Schiphol. Ritra Cargo is groot voorstander van sector breed gebruik van slimme data-toepassingen, zoals Digitaal Vooraanmelden. Zo kunnen we met z’n allen zorgen voor een transparante, veilige en betrouwbare keten!”
Digitaal Vooraanmelden betekent een grote verbetering voor de afhandeling van vracht bestemd voor de export. Vanaf 1 september 2021 wordt dit dan ook de nieuwe standaard op luchthaven Schiphol.
Ander belangrijk nieuws