+31 (0)10 76 71 000 TRACOS 24/7
Nieuws Ritra Cargo

Nieuwe Incoterms 1 januari 2020

Nieuwe Incoterms 1 januari 2020

CVB

De International Chamber of commerce (ICC) heeft deze maand de nieuwste versie van de Incoterms gepubliceerd. Sinds 1934 leggen deze internationale handelsregels de wederzijdse verplichtingen tussen koper en verkoper vast. Elke 10 jaar worden deze geactualiseerd. Ervaringen van gebruikers, maar ook wijzigingen in internationaal beleid en nieuwe technologieën worden hierin meegenomen. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen in de Incoterms 2020?

 

Wijzigingen in Incoterms 2020

De Incoterms 2020 zijn samengesteld door een commissie van experts met afgevaardigden van over de hele wereld. Economen, juristen, vrachtvervoerders en banken zijn onder andere betrokken bij de totstandkoming.

 

Kort samengevat blijven de huidige 11 Incoterms bestaan. Wel zijn er in de Incoterms 2020 een aantal veiligheid gerelateerde vereisten bijgekomen omtrent de verplichtingen bij vervoer en de kosten. Daarnaast zijn er inhoudelijk 4 belangrijke aanpassingen gedaan.

 

1.    DAT wordt DPU

De afkorting voor Delivered at Terminal (DAT) is gewijzigd in DPU (Delivered at Place Unloaded). Er was vaak verwarring over de Incoterm DAT. Hierbij werd dan ten onrechte aangenomen dat de goederen moesten worden afgeleverd op een terminal. De naamswijziging moet dit misverstand de wereld uithelpen. De afleverplaats maakt onder de Incoterm DPU niet uit.

 

2.    Bredere verzekeringsdekking mogelijk bij CIF en CIP

De Incoterms Cost Insurance and Freight (CIF) en Carriage and Insurance Paid to (CIP) zijn de enige twee Incoterms die verkopers verplichten om een transportverzekering af te sluiten ten behoeve van de koper. Deze dient tenminste de condities uit de Institute Cargo Clauses (C) van 1 januari 2009 te volgen. Echter dekken deze condities slechts een zeer beperkt aantal gevaren. Onder de Incoterms 2020 zijn de mogelijkheden voor verzekeringsdekkingen bij CIF en CIP nu uitgebreid.

 

3.    Koper mag ook transport regelen bij FCA, DAP en DDP

Voor de Incoterms Free Carrier (FCA), Delivery at Place Unloaded (DAP) en Delivery Duty Paid (DDP) is er een belangrijke wijziging met betrekking tot transport. Onder de Incoterms 2020 wordt het mogelijk voor de koper om dit met eigen vervoersmiddelen te regelen. Voorheen was het transport bij deze Incoterms altijd de verantwoordelijkheid van de verkoper.

 

4.    B/L mag ook naar verkoper gaan bij FCA

Waar bij de Incoterm Free Carrier (FCA) de bill of lading (B/L) altijd werd uitgereikt aan de koper, is dit nu veranderd. Partijen kunnen voortaan ook overeenkomen dat de B/L wordt uitgereikt aan de verkoper. Het risico dat de verkoper niet betaald krijgt als de koper onverwachts het transport annuleert, wordt hiermee weggenomen.

 

Vragen?

De Incoterms 2020 worden vanaf 1 januari de nieuwe wereldwijde standaard bij (inter)nationale handel. Heeft u hierover nog vragen? Neem dan contact met ons op. Tevens verwijzen we u graag naar onze keuzehulp: Welke Incoterm past het beste bij uw zeevracht transport?

 

Ander belangrijk nieuws
Bel ons

Hallo!

Wat kunnen we voor u doen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.