+31 (0)10 76 71 000
Select language

Douanecontroles op import: hoe werkt dat?

Ritra Cargo’s douane declaratie afdeling maakt jaarlijks duizenden importaangiften op. Een deel van de bijbehorende zendingen wordt vervolgens geselecteerd voor een douanecontrole. Deze lopen hierdoor vertraging op. Helaas valt vooraf niet te voorspellen welke zendingen dit zullen zijn. Hoe werkt de selectieprocedure van de douane, hoe vaak komen controles voor bij klanten van Ritra Cargo en wat kunt u doen om vertragingen te beperken?

  (meer…)


CO2-rekenmodel maakt transport duurzamer

0,06 KG of 1,22 KG CO2-uitstoot. De keuze voor zeevracht of luchtvracht kan een enorm verschil maken. In dit geval waarbij één T-shirt van Shanghai naar Alphen aan den Rijn wordt vervoerd scheelt het zelfs een factor 20. Natuurlijk zijn dit twee uitersten. Het verschil in CO2-uitstoot is echter vaak niet zo duidelijk. Dit maakt een bewuste keuze lastig. Met het CO2-rekenmodel brengt Ritra Cargo hier als eerste expediteur verandering in.

 

(meer…)


Ritra Cargo voetbalt voor Stofwisselkracht

Op het zonovergoten veld van VV Alblasserdam verzamelden zich zaterdag 1 juni 10 sportieve bedrijfsteams om te voetballen voor het goede doel. Ook Team Ritra Cargo deed mee. Het minibedrijventoernooi werd dit keer georganiseerd om geld in te zamelen voor Stichting Stofwisselkracht. Een korte sfeerimpressie van deze geslaagde dag.

 

(meer…)


Capaciteitsproblemen in Q4 door overstap op laagzwavelige brandstof

De wereldwijde overstap op laagzwavelige brandstof in de scheepvaart zal op 1 januari 2020 een feit zijn. In de tussentijd moeten containerschepen hier nog voor worden klaargemaakt. Dit betekent dat een groot deel van deze schepen tijdelijk uit de vaart moeten worden genomen. Daarnaast zijn er forse brandstoftoeslagen aangekondigd om de extra kosten voor laagzwavelige brandstof te dekken. Dit zal waarschijnlijk zorgen voor aanzienlijke capaciteitsproblemen in het vierde kwartaal van 2019.

 

(meer…)


Overstap op REX-systeem in Bangladesh, Vietnam en Cambodja

Importeert u uit een APS-land? Dan heeft u als het goed is gehoord van het REX-systeem. Hierbij moet uw overzeese leverancier zich registreren als exporteur zodat u aanspraak kunt blijven maken op tariefpreferentie. Het REX-systeem vervangt het huidige Form A. Dit jaar moeten leveranciers in onder andere Bangladesh, Vietnam en Cambodja de overstap maken. Tot nu toe hebben echter nog maar weinig van hen dit gedaan.

 

(meer…)

5 / 5 sterren gebaseerd op 11 Google reviews